Deze website maakt gebruik van cookies. Met functionele- en analytische cookies zorgen we er voor dat website goed werkt en verbeteren wij onze websites. Ook plaatsen we marketing cookies om je van persoonlijke content te voorzien. Wil je dit niet? Kies dan voor weigeren, we plaatsen dan alleen functionele en analytische cookies. Meer informatie.

Hoe lost Verkeerskundige Peter vraagstukken op bij Gemeente Ede?

05-07-2021

Peter Spruijt is afgestudeerd in Verkeerskunde en ruim 2 jaar geleden startte hij als Junior Verkeerskundige bij Gemeente Ede. In deze functie heeft hij een breed takenpakket en komt hij regelmatig in aanraking met vraagstukken over verkeerssituaties, afkomstig van burgers. “De CROW (Online) Kennisbank helpt mij om deze specifieke vraagstukken snel en effectief op te lossen”.

Alles over gedrag, verkeer en educatie
Peter houdt zich dagelijks bezig met: meldingen die binnenkomen over verkeerssituaties, verkeerseducatie en hij schrijft verkeersbesluiten. “In hoofdzaak houd ik me bezig met gedrag, verkeer en educatie. Meldingen die binnenkomen gaan bijvoorbeeld over te weinig parkeercapaciteit of te hoge snelheden.“

Meldingen inventariseert hij, vervolgens communiceert hij over wat ermee gaat gebeuren (rekening houdend met het bestemmingsplan en beleid). Voorbeeld: communiceren over of er een herinrichting plaatsvindt of wat voor regels er gelden. Voorbeeld 2: dat er voor de bewoners in de wijk minimaal een parkeerplaats binnen 100 meter dient te zijn, overigens ook de CROW richtlijn.

“Ik heb een afwisselende baan en ben breed inzetbaar.” Peter werkt in een vakgroep. Binnen deze vakgroep is men actief met beleid, bijvoorbeeld de vernieuwing van het parkeerbeleid in Gemeente Ede. Daarnaast is hij onderdeel van de afdeling beleid, infrastructuur en milieu. Hier werken verkeerskundigen, maar ook groen- en milieudeskundigen met elkaar samen die eveneens worden ingezet in projectgroepen.”

Op zoek naar een specifieke oplossing
“Vanuit mijn rol als verkeerskundige ben ik echt op zoek naar een specifieke oplossing voor een specifiek probleem dat speelt. Ik ben zelf niet in de lead bij het maken van beleid. Wel is er wekelijks een vakgroepoverleg waarbij beleidsthema’s worden besproken. Tijdens deze overleggen komen de oplossingen die de CROW Kennisbank biedt, regelmatig aan bod.”

De CROW Kennisbank geeft concreet antwoord op mijn vragen
“Ik ben blij dat we een organisatieabonnement hebben. Dat is namelijk wel zo praktisch -  ook als je thuiswerkt - met al die verschillende specialisten binnen de gemeente. In mijn rol heb ik behoefte aan snel kennis vergaren. De Kennismodule Wegontwerp Binnen de Bebouwde Kom, Wegontwerp Buiten de Bebouwde Kom en ASVV en Toekomst bestendige Parkeernormen gebruik ik bijvoorbeeld zeer regelmatig. Vanuit mijn rol moet ik hierin vaak praktische bepalingen opzoeken, om burgers te informeren, of om beleidskwesties te bespreken in de vakgroep.

Online ga ik op zoek naar antwoorden op specifieke vragen. Onlangs kreeg ik een vraag over reclameborden die we willen gaan plaatsen in Ede. Dan raadpleeg ik vervolgens de kennisbank om snel te vinden wat de richtlijnen hiervoor zijn. Het gaat dan bijvoorbeeld om een vraag als: wat moet de afstand zijn tot een kruispunt?”

Meer weten? 
Wil je meer weten over de CROW Online Kennisbank voor gemeenten? Klik dan hier

Scroll naar boven