CROW Academie: Alle cursussen gaan zo veel mogelijk online door. Meer informatie

Terugblik op eerste webinar Aan de slag met autodelen

11-02-2021

Waarom is autodelen een goed middel voor duurzamer reisgedrag en beter ruimtegebruik? Welk effect heeft een deelauto? Wat doet autodelen met het reisgedrag van gebruikers? En hoeveel privéauto’s kan een deelauto vervangen? Deze vragen kwamen aan de orde tijdens het eerste webinar van de serie Aan de slag met autodelen op 11 februari. Duidelijk werd dat decentrale overheden een sleutelrol spelen bij de ontwikkeling van autodelen.



Een team van experts van Advier en Deloitte Nederland en België neemt het woord om te vertellen hoe autodelen werkt, aan welke doelen het bij kan dragen en wat de rol van de overheid daarin is. Daarnaast staan zij klaar om tal van vragen te beantwoorden, wat een levendige discussie in de chat oplevert. Een poll maakt duidelijk wat de achtergrond is van de aanwezigen en welke vragen hen bezighouden.
 

Mobiliteitstransitie

Jenny Hasenack (Advier) laat aan de hand van de deelmobiliteitscirkel zien hoe een groter aanbod meer doelgroepen kan aanspreken en de aantrekkelijkheid vergroot, wat leidt tot minder autoafhankelijkheid en uiteindelijk een lager autobezit en minder uitstoot. De paradox komt hier naar voren in het vrijmaken van schaarse ruimte voor deelauto’s, maar uiteindelijk ruimte winnen door minder auto’s op straat. Autodelen draagt ook bij aan maatschappelijke doelen; duurzaamheid, verkeersveiligheid, gezondheid, sociale inclusie, economie, bereikbaarheid en ruimtegebruik. Bovendien laat de huidige trend in groei van autobezit zien dat we over een aantal jaar een enorm parkeerprobleem hebben.
 

Autodeelvormen

Autodelen is dus een positieve ontwikkeling die bijdraagt aan de mobiliteitstransitie. Maar er bestaan veel verschillende vormen die ook zorgen voor andere doelgroepen. Community based autodelen werkt bijvoorbeeld met een besloten groep mensen uit de buurt, terwijl free floating deelauto’s voor iedereen heel laagdrempelig toegankelijk zijn en dus een veel grotere groep gebruikers kennen. Hoeveel privéauto’s een deelauto vervangt, hangt af van het soort deelauto en verschillende andere factoren.
 

Rol decentrale overheid

Het beleid van een gemeente is essentieel om autodelen tot een succes te maken, vertelt Wouter de Wit (Deloitte Nederland). Een afwachtende houding zal deelautoaanbieders niet over de streep trekken, terwijl een gemeente die gewoon gaat proberen en kijkt hoe dat uitpakt al tot mooie ontdekkingen kan komen. Een organiserende gemeente geeft al meer kaders, waar een stimulerende gemeente actief deelauto’s de ruimte geeft en hier duidelijk over communiceert. Een mooie eerste stap is om zelf als gemeente met autodelen te beginnen.
 

Praktijkvoorbeeld: de stad Gent

Ten slotte neemt Axel van Deun (Deloitte België) ons mee naar de stad Gent en het autodeelbeleid daar. De stad heeft ontzettend ambitieuze doelen gesteld die niet per se zijn gehaald, maar wel voor een enorme groei in het autodelen hebben gezorgd. Daarbij is er actief ingezet op een verspreid aanbod van deelauto’s door de stad en op een groot aandeel elektrische voertuigen.
 

Deelnemers aan het woord

De poll laat zien dat veel gemeenten het lastig vinden om in landelijk gebied autodelen succesvol te maken of nog niet zijn toegekomen aan een goede start of opschaling. De chat wordt goed gebruikt voor aanvullende vragen en de gemeente Schiedam deelt waar de belemmeringen voor hun autodeelbeleid lagen.
 
Het webinar is hieronder terug te kijken. De gezamenlijke presentatie vind je hier
 
De latere twee webinars zetten de volgende stap: hoe ga je zelf aan de slag met autodelen in je gemeente en hoe communiceer je hierover? Aanmelden voor het tweede webinar op 8 april kan hier.
 
Meer informatie over autodelen voor gemeenten is te lezen in de Toolkit Autodelen.


 

Scroll naar boven