Deze website maakt gebruik van cookies. Met functionele- en analytische cookies zorgen we er voor dat website goed werkt en verbeteren wij onze websites. Ook plaatsen we marketing cookies om je van persoonlijke content te voorzien. Wil je dit niet? Kies dan voor weigeren, we plaatsen dan alleen functionele en analytische cookies. Meer informatie.

Gastveiligheid in Den Haag

09-04-2021

Goede communicatie moet eraan bijdragen dat de basismaatregelen in de openbare ruimte worden nageleefd. In de gemeente Den Haag heeft Marketing Haagse Binnenstad ‘menselijke’ ondersteuning geboden aan de Gemeentelijke Coronacampagne. Het leidde tot verschillende creatieve activiteiten die niet onopgemerkt bleven bij de bezoeker van de Haagse binnenstad.

Hoe kun je campagne voeren als niks mag? ‘’Het draait om zichtbaar blijven en communiceren wat er wél kan in de binnenstad. De ambitie van Den Haag is het zijn van de toeristenstad van Nederland. In de zomer trekken de toeristen naar de kust, maar ook het zijn van een ideale winterbestemming staat hoog in het vaandel voor Den Haag.’’ Aldus Daphne Wray van Marketing Haagse Binnenstad.


‘Gastveiligheid’

Voor corona hielden Daphne en haar collega’s zich bezig met het aantrekkelijker en sfeervoller maken van de binnenstad o.a. middels het organiseren van evenementen en aankleding, maar tijdens de coronapandemie houden zij zich vooral bezig met het op een aantrekkelijke en menselijk manier communiceren van de coronamaatregelen waarbij zij inspelen op gedragsverandering bij de bezoekers van de binnenstad. Hoewel er geen evenementen mogen plaatsvinden wordt de pret wel ervaren, maar dan in de vorm van aankleding van de stad en het inzetten van gastvrije funhosts.  ‘’De funhost geven bezoekers een ‘welkom-gevoel’. Als je je ergens welkom of op je gemak voelt, voel je al snel veilig, vandaar de term ‘gastveiligheid’.’’


Funhosts

De ‘Zee van ruimte’-campagne van de zomer van 2020 richtte zich op het aantrekken van toeristen, want er zijn in en rond Den Haag zeeën van ruimte: in de diverse winkelgebieden, de bossen, en aan het ruim 11 kilometer lange strand. De funhosts zijn te herkennen aan de outfits die een nautische en koninklijke uitstraling hebben dat past bij het karakter van de kustgemeente. Deze funhosts worden ingezet als gastvrije ondersteuning van de verschillende crowd control medewerkers zoals boa’s, handhavers en politie die een meer serieus karakter hebben. De funhosts wijzen de bezoekers op een ludieke manier op de regels, bieden hen een gastvrij ontvangt en wijzen hen, indien nodig, op rustigere gebieden. Een welkom gevoel en veiligheid staat voorop.


Communicatie

‘‘Gastvrijheid is een mix van onder andere een net straatbeeld, dus geen wirwar aan verschillende soorten stickers en afzettape, maar alles in dezelfde uniforme stijl, vriendelijk en gastvrij personeel zowel in winkels, horeca maar ook op straat. Wij maken daarom communicatiepakketten voor de ondernemers met wachtrijstickers en andere communicatie-uitingen. De boodschap moet ook gastvrij zijn. Dus niet: ‘stop draai je om, je mag niet naar binnen’, maar ‘Einde wachtrij, Kom je later terug?‘ en ‘Welkom, geef elkaar de ruimte’ in verschillende talen en pictogrammen voor alle toeristen en inwoners die Den Haag kent. We hanteren dezelfde campagne voor verschillende winkels, verschillend publiek, andere vormen rijen. Een uniforme aanpak zorgt voor een rustige uitstraling in het straatbeeld.’’


Geleerde lessen

De inzet van de enthousiasmerende hosts bracht ook uitdagingen mee. Wat doe je met hosts die geen energie uitstralen? Dat staat recht tegenover de gastvrije boodschap. Er zijn door Marketing Haagse Binnenstad verschillende soorten funhosts ingezet. Zo werd er in de zomer samengewerkt met een musical opleiding. ‘’Deze mensen hadden ‘de ludieke aanpak’ in hun bloed en zijn niet bang om op mensen af te stappen.’’
‘’Tijdens de wintercampagne hebben we gewerkt met een hospitality uitzendbureau. Dit waren allemaal mensen die werkloos thuis zaten omdat er geen evenementen meer doorgingen waarvoor zij ingeroosterd waren. Daarnaast gaan we nu, in 2021, samenwerken met ROC Mondriaan, opleiding hospitality, en bieden we hun studenten de kans om ook als funhost mee te draaien.’’

Er is gekozen voor een basisinzet van het hospitality uitzendbureau waarbij de inzet wordt aangevuld met studenten. Deze combinatie levert een aantal voordelen op. Naast dat het goedkoper is om gedeeltelijk gebruik te maken van studenten, zorgt de basisinzet ervoor dat uitval door studenten kan worden opgevangen. Dit terwijl de studenten op hun stage leren van de professionele uitzendkrachten.

Voor de opzet van de wintercampagne van 2020 is er van de zomercampagne 2020 veel geleerd. De zomerse funhosts werden ingeruild voor winterse piccolo’s.  De piccolo’s ontvangen een training gedragsverandering om de gedragstheorie direct in te zetten in de praktijk. Op een positieve manier bezoekersgedrag veranderen heeft voor Den Haag gewerkt. Het vriendelijk benoemen van gewenst gedrag, welkom heetten en het straatbeeld rustig houden. In 2021 zul je de piccolo’s dan ook vaker in het straatbeeld van Den Haag tegenkomen.
 

Druktebeheersing binnen de anderhalvemetersamenleving

De ervaringen rondom de anderhalvemetersamenleving en de opgaves waarvoor gemeenten komen te staan bij de heropstart na de tweede lockdown vormen een lerend netwerk waarvan resultaten gedeeld worden op maaksamenruimte.nl. Heb je praktijkervaringen die je wilt delen via Maak Samen Ruimte? Mail dan naar info@maaksamenruimte.nl.

Dit is een bericht van maaksamenruimte.nl

Scroll naar boven