CROW Academie: Alle cursussen gaan zo veel mogelijk online door. Meer informatie

“Bijna alle schades die wij aan onze leidingen hebben, zijn te wijten aan graafschade”

11-12-2020

Interview met Fred Bergman (Waterschap Aa en Maas) over de inzet van de CROW 500.

Fred Bergman is Civiel Technisch Medewerker bij Waterschap Aa en Maas. Zij werken 24 uur per met water. Dagelijks onderhouden en inspecteren zij dijken, zuiveren ze 300 miljoen liter water en zorgen ze voor veilig, voldoende en schoon water. Met als hoogste prioriteit: bijdragen aan de veiligheid, gezondheid en het welzijn van de inwoners in het oosten van Brabant. Hoe de CROW 500 binnen Waterschap Aa en Maas wordt ingezet om de veiligheid en gezondheid van de mensen te waarborgen? Daar vertelt Fred Bergman nu meer over.
 
Op welke manier heb je zelf met de CROW 500 te maken?
“Ik ben beheerder van de Wet Informatie-uitwisseling Bovengrondse en Ondergrondse Netten en Netwerken (WIBON) en handel samen met een collega de prioriteiten van Klic’s af op onze grootste transportleidingen. Van de drie tot vier schades die wij jaarlijks aan die leidingen hebben, zijn bijna allemaal te wijten aan graafschade. Daarom is de CROW 500 zo belangrijk om ons mee bezig te houden!”
 
Hoe helpt de CROW 500 jullie daar dan bij?
“Ik denk dat de CROW 500 de aannemers en de nutsbedrijven bewuster maakt om beter en zorgvuldiger samen te werken en daarbij te zorgen dat de informatie goed op orde is.”
 
Je hebt eerder dit jaar deelgenomen aan de cursus ‘schade voorkomen aan kabels en leidingen’, welke veranderingen heb je doorgevoerd na het afronden van deze cursus?
“Ik merk dat ik makkelijker terugverwijs naar grondroerders en kijk of ze voldoen aan de CROW 500. Het was dan ook een erg leerzame cursus. Als opdrachtgever zit je namelijk ook in de cursus met aannemers. Toch merk je dan wel dat tijd geld is en er daarom niet altijd genoeg aandacht is voor dit  onderwerp.”
 
Hoe kan de aandacht voor zorgvuldig grondroeren volgens jou toch worden vergroot?
“Het voldoende onder de aandacht brengen van dit onderwerp, met bijpassende voorbeelden hoe groot de impact van graafschade kan zijn. In de afgelopen zes maanden is er bijvoorbeeld twee keer een schade aan de transportleidingen ontstaan door het aanbrengen van gestuurde boringen van glasvezel. Tijd is geld, maar door te snel en onzorgvuldig handelen van de aannemer lopen de kosten meteen hoog op wanneer een cruciale leiding wordt geraakt. Naar mijn beleving houdt dit het onderwerp levendig bij alle partijen.”
 

Scroll naar boven