Letten op letters

01-10-2019

Een klein lettertje maakt het verschil tussen een maximum snelheid, of een maximum gewicht… en heeft daarmee ook effect de toekomst van de zelfrijdende auto. Hoe dat kan? Dat ligt aan de complexiteit van de verkeersborden. CROW-er John Boender legde dit eind september uit bij BNR tijdens de Mobility Week.

Zelfrijdende auto's“De verkeersborden worden in Nederland geplaatst om bijvoorbeeld ervoor te zorgen dat de automobilisten begrijpen hoe hard ze mogen rijden of om ze te waarschuwen. Alleen zitten er een aantal verkeersborden in onze verkeersbordenlijst die voor slimme systemen een probleem opleveren.”
 
Deze slimme systemen zijn verwerkt in (semi-)zelfrijdende auto’s om de verkeersborden te lezen. Het systeem kan borden herkennen en het eigen rijgedrag daarop aanpassen of de chauffeur een advies geven. Maar, zodra het systeem een bord niet snapt ontstaan er problemen.
 
“Als je bij een brug niet wil dat er te zware vrachtwagens overheen rijden, zet je er een rond bord neer met een rode rand en daarin ‘50t’. Oftewel: maximaal 50 ton.”
 
Dat ene lettertje is volgens John voor een slim systeem in een zelfrijdende auto een hele opgave. “Een auto die naar dat bord kijkt ziet de 50 wel, maar de ‘t’ niet. Daardoor bepaalt de auto dat hij dus 50 moet rijden.”
 

Ietsje slimmer

Als de verkeersborden zo’n zelfrijdende toekomst in de weg staan, moeten we deze dan aanpassen? John denkt van niet: “Het gros van alle verkeersborden werkt prima. We moeten naar een aantal heel specifieke situaties kijken. Als systemen de verkeerde signalen krijgen, gaan zij ook verkeerd advies geven aan de chauffeur.”
 
Het verkeersbordenprobleem hoeft een zelfrijdende toekomst niet per se in de weg te zitten. Al moeten de ‘slimme’ systemen nog iets slimmer worden.
 
“Voorlopig zien we de volledig autonome auto nog niet op de weg rijden. En al helemaal niet in grote aantallen. We hebben nu een hybride situatie, wat inhoudt dat er verschillende soorten voertuigen op de weg rijden. De meeste zijn gewoon auto’s met een chauffeur. Hier is ons wegennet ook op ingericht.”
 
Als autonome voertuigen willen deelnemen aan dit verkeer, zullen zij dan ook zodanig aangepast moeten zijn dat zij passen in dít wegsysteem.
 

Relevante links

Beluister het hele interview hier.
Bekijk de themapagina over zelfrijdende auto's.

Scroll naar boven