Staat van het ov 2018. Wat is er veranderd en wat is nieuw?

17-12-2019

Er is weer een grote slag gemaakt in de Staat van het ov 2018. Ten opzichte van 2017 zijn er nieuwe onderdelen toegevoegd, zoals het ov-aanbod gemeten in dienstregelinguren, punctualiteit en aantal voertuigritten. En we kunnen nu meerjarige cijfers zien over de jaren 2016, 2017 en 2018. Maar wat is nu de trend? Waar kunnen we nog verbeterslagen maken? Dat lees je allemaal in de nieuwe Staat van het ov 2018.


We zien bijvoorbeeld dat tussen 2014 en 2018 het gebruik van het regionale openbaar vervoer met 11,5 procent is gegroeid. En dat terwijl het aanbod, gemeten in voertuigkilometers, lang niet overal is meegegroeid. De consequentie daarvan is, dat de bezetting van de voertuigen omhoog is gegaan en het openbaar vervoer effici├źnter is geworden. Vooral in en rond de grotere steden zien we groei. Op verschillende lijnen zijn daar de capaciteitsgrenzen bereikt of zelfs overschreden. Toch leidt de klantwaardering daar niet onder; de rapportcijfers van reizigers blijven stijgen, juist ook in die grote steden.

Waarom de Staat van het ov?

Nergens anders vind je een overzicht van wat het regionale openbaar vervoer in ons land presteert. Dat maakt dit product uniek. Wel hebben een vijftal ov-autoriteiten hun eigen jaarverslag/trendrapport, maar het totaalbeeld ontbrak tot 2016. Voor dat jaar is de eerste ‘Staat’ gemaakt. Dit is dus de derde editie.
Je kunt de prestaties van jouw organisatie spiegelen aan de landelijke trends. Maar er is nog een ander doel: met de Staat wordt het proces ondersteund van verdere professionalisering van het concessiebeheer. Hiermee kunnen de ov-autoriteiten beter beleid maken en het openbaar vervoer op straat verbeteren.

Wat is de Staat van het ov?

De ‘Staat van het regionale ov 2018’ biedt inzicht in het reilen en zeilen van het personenvervoer met bus, tram, metro, regionale trein en ov-ferry. Het geeft inzicht in de prestaties en de ontwikkeling op een zestiental ov-onderwerpen. Zoals de ontwikkeling in concessies, het aanbod aan openbaar vervoer, het gebruik en de uitvoeringskwaliteit. De publicatie biedt ov-autoriteiten en vervoerders de mogelijkheid om de eigen prestaties te spiegelen aan landelijke trends. Door inzicht te bieden hoe het regionale openbaar ervoor staat, geeft de ov-sector weer wat is bereikt met de beschikbaar gestelde overheidsbijdragen.


Naar Staat van het ov 2018

Scroll naar boven