Elektrische deelauto

De staat van de elektrische deelauto

Van de totaal 51.149 deelauto’s is 6,8% procent elektrisch. Het gaat hierbij zowel om Full Electric Vehicles (FEVs) als Plug-in Hybrides (PHEVs). Van alle personenauto’s is dat 1,3 procent. In vergelijking met het gemiddelde Nederlandse wagenpark zijn deelauto’s naar verhouding vaker elektrisch. In Amsterdam is zelfs 88% van de oneway deelauto’s elektrisch, dit door de komst van een grote aanbieder. Ook geldt voor 2019 dat 32% van de zakelijke deelauto’s elektrisch is.
 
Het Planbureau voor de leefomgeving concludeerde al dat autodelers minder CO2 uitstoten dan autobezitters, omdat ze minder kilometers rijden. Meer informatie hierover is te vinden in Effecten op de omgeving.
 
In 2017 concludeerde CROW-KpVV dat de combinatie van autodelen en elektrisch vervoer voorzichtig moet worden benaderd. Beide concepten zitten nu nog in de early adopter fase en moeten elkaar niet in de weg staan.
 
Autodelen en elektrisch rijden worden steeds gebruikelijker.. Als de elektrische auto verder doorbreekt, dan zullen ook deelauto’s vaker elektrisch worden. Omdat de ontwikkelingen op het gebied van elektrische auto’s snel gaan, hoeft dit niet lang meer te duren. Autodeelaanbieders anticiperen steeds meer op deze ontwikkeling, door te experimenteren met elektrische deelauto’s. Sommige aanbieders specialiseren zich in het aanbieden van elektrische deelauto’s.
 
Autodelen kan tegelijkertijd ook een kans vormen voor elektrisch rijden. Vanwege de hoge aanschafprijs van elektrische auto’s kan het voordelig zijn om samen met enkele buren een elektrische auto te kopen en deze te delen. Of een elektrische bedrijfsauto kan buiten kantooruren worden gedeeld met particulieren. Dit is meteen ook een goedkope en relatief vrijblijvende manier voor particulieren om kennis te maken met de elektrische auto. Natuur en Milieu heeft diverse best practices op een rij gezet waar de elektrische deelauto wordt ingezet.

Dashboard Autodelen
Scroll naar boven