Gerelateerd


Wie is de baas over MaaS?

20-09-2018

MaaS is een dienst die de reiziger ontzorgt en de kwaliteit van zijn mobiliteit verhoogt. De vraag is wel tegen welke prijs? En is MaaS een private aangelegenheid of is het concept ook van belang voor de overheid? Kortom 'Wie is de baas over MaaS?'

Dit is één van de vragen die langskomen tijdens het discussieforum ‘data en mobiliteit’ tijdens het Nationaal verkeerskundecongres 2018. MaaS staat voor Mobility as a Service en het is een dienstverleningsconcept waarbij de reiziger de mogelijkheid wordt geboden om zijn gehele reis (van deur tot deur) als één dienst kan plannen, boeken, betalen én dat hij tijdens de reis tijdig en adequaat wordt geïnformeerd  door de dienstverlener, de zogenaamde MaaS-agent.

MaaS
 
12 maart 2032

Morgen mijn laatste werkdag. Ik heb een overleg in Amsterdam in het westelijk havengebied bij een veelbelovend bedrijf op het gebied van smart mobility en zelfstandig rijdende voertuigen. Gelet op de verkeersdrukte maak ik gebruik van mijn MaaS-app om mijn reis voor morgen te plannen. Ik spreek de wensen en bestemming in en ik krijg binnen 20 minuten 3 alternatieve reizen aangeboden. Ik neem de combinatie fiets-trein-taxishuttle tegen een concurrerend tarief ten opzichte van de auto. Via een comfortabele reis arriveer ik de volgende dag mooi op tijd op mijn bestemming. Op de terugweg krijg ik een berichtje op mijn MaaS-app of ik het laatste stuk naar huis toch maar liever met de taxi wil, gelet op het slechte weer wat er aankomt. Ik zie dat er flink wat regen verwacht wordt; een trend wat zich doorzet als gevolg van de klimaatverandering. Ik besluit om me op mijn laatste werkdag te verwennen en ik klik op ok voor mijn taxi.
Tevreden leun ik achterover; “MaaS is zo gek nog niet”.
 

Wie wil dit niet?

Ofwel voor welke mensen of doelgroepen is MaaS interessant? MaaS biedt dienstverlening voor de reiziger die niet in staat is of bereid is zijn gehele reis (de keten van deur tot deur) zelf samen te stellen (en in aparte onderdelen te betalen). Interessante doelgroepen zouden kunnen zijn:

  • ‘young urban professional’
  • incidentele (leisure) reiziger
  • ultieme (zakelijke) gemaksreiziger
  • reizigers die niet zelfstandig gebruik kunnen maken van eigen vervoer of openbaar vervoer maar gebruiken van doelgroepenvervoer
  • reizigers die gebruiken maken van vervoer in landelijk gebied

 

Waarom MaaS?

MaaS is een dienst die de reiziger ontzorgt en de kwaliteit van zijn mobiliteit verhoogt. De vraag is wel tegen welke prijs? En is MaaS een private aangelegenheid of is het concept ook van belang voor de overheid? MaaS kan een belangrijke bijdrage leveren aan maatschappelijke opgaven rondom bereikbaarheid, ruimtegebruik, duurzaamheid en sociale inclusie. Het zou daarmee voor de overheid een waardevol instrument kunnen zijn. Voorwaarde daarbij is dat de samenwerking tussen publieke en private partijen goed verloopt, onder andere door duidelijk af te spreken wat ieders rol is.

Data en mobiliteit

Naast organisatorische vraagstukken wordt het (toekomstig) succes van MaaS in grote mate bepaald door de beschikbaarheid van data. Data vormen de ‘grondstof’ voor de MaaS-dienstverlening. Zo moet de MaaS-provider kunnen beschikken over gegevens van de aanbieders van mobiliteitsdiensten, variërend van OV, fietsverhuur, deelauto, parkeren, toegankelijkheid en doelgroepenvervoer. Daarbij spelen wet- en regelgeving een belangrijke rol, evenals standaardisatie en de rol en positie van de reiziger. Is de reiziger bijvoorbeeld eigenaar van zijn eigen data? En zijn private partijen bereid om een bijdrage te leveren aan maatschappelijke opgaven zoals bereikbaarheid of duurzaamheid?

Zoektocht

Het is voor alle betrokken partijen een zoektocht op welke wijze het dienstverleningsconcept van MaaS verder ingevuld kan worden. Op dit moment lopen verschillende pilots gestart die de komende tijd nieuwe inzichten op gaan leveren. Deze pilots en ervaringen willen we graag met elkaar delen. Te beginnen op het Nationaal Verkeerskundecongres


Frans Bekhuis
CROW Team Mobiliteit

Reacties

Pascal van den Noort
Last month David Zipper was in Sweden for an EU forum about the future of urban mobility, where many side conversations focused on the trendy topic of mobility as a service (MaaS). Contrary to popular perception-- especially in America-- he learned that the success of Scandinavia's groundbreaking MaaS programs is far from assured. Case in point: Helsinki's Whim app is often cited as a global best practice, but it fulfills less than 0.5% of local trips made without a personal vehicle. The Finnish MaaS experiment is still in its early days and, worryingly, the public transit agency may be quietly hoping it fails.
Here you find his latest article in CityLab is about the lessons Helsinki and Whim hold for MaaS adoption Worldwide: https://lnkd.in/ewnREB6
I send you this information because it substantiates my rather blunt (hey I am Dutch!) analyses: 'MaaS is a hype and potentially dead'.
27-10-2018 11:20:29

Sander
Ik kende de term 'ultieme zakelijke gemaksreiziger' nog niet, maar ik weet nu wel dat ik het graag wil worden.
2-10-2018 12:05:06

Abonneer
 Security code
Praktische kennis direct toepasbaar
Scroll naar boven