Busvriendelijk wegontwerp: ontwikkelen en bundelen van infra

28-07-2016
Sinds het voorjaar is de CROW-werkgroep ‘Busvriendelijk wegontwerp’ hard aan de slag met ‘maten voor de bus’. De werkgroep, waarin decentrale overheden en busvervoerders deelnemen, onderzoekt aan de hand van een index de bestaande kennis op het gebied van de businfrastructuur, beoordeelt deze, en vult deze waar nodig aan met nieuwe kennis. In deze blog leg ik uit waarom de bundeling van deze kennis van belang is.
 
busvriendelijk wegontwerpHet openbaar vervoer vervult een cruciale rol  in onze dagelijkse mobiliteit. Een goed openbaar vervoer ontsluit belangrijke publiekstrekkende voorzieningen en woonwijken in de stad en daarbuiten, en verbindt deze ook met elkaar. De bus speelt in al deze relaties een voorname rol.

Goed ontwerp gedeeld belang

Wegbeheerders en busvervoerders maken eigen afwegingen op het gebied van de verkeersveiligheid en de punctualiteit maar vinden elkaar op het gebied van een goed wegontwerp en een goede weginrichting. Vooral in de stad zijn de uitdagingen groot. Het mengen van de bus met het reguliere verkeer veronderstelt een afweging van belangen.
 
Een wegbeheerder vraagt zich af: geef ik het ov de voorkeur of toch de fiets? Wat telt het zwaarst: de verkeersveiligheid of de  doorstroming? Tot welke keuzes leiden deze afwegingen? Langshalteren, of aanleg van een haltekom? En wat is de plaats van de bus op de weg? Worden het busstroken of toch businfra in ‘vrije ligging’? Hoe zit het dan de fysieke inpassing van de infrastructuur in het algemeen. En met de oversteekbaarheid in het bijzonder? Wegbeheerders en vervoerders staan telkens weer voor de volgende vragen: welke zijn de geschikte maten voor de bus en welke overwegingen bepalen de uiteindelijke keuzes? 

Behoefte aan duidelijke richtlijnen

Vandaar dat busvervoerders en decentrale wegbeheerders behoefte hebben aan duidelijke richtlijnen voor de bus, en aan instrumenten voor het maken van de juiste afweging. Tot dusver was het aanbod van kennis voor wegbeheerders en vervoerders versnipperd, en ontbrak het aan een actuele en integrale publicatie over ‘de maten voor de bus’ met aandacht voor de verkeersveiligheid van de businfrastructuur en de diversiteit van de bussenvloot.
 
Het is de bedoeling dat de werkgroep eind 2016 klaar is met de inhoudelijke werkzaamheden en dat begin 2017 de nieuwe digitale CROW-publicatie verschijnt.    
 
Heeft u interesse in het onderwerp? We hebben een werkgroeppagina gepubliceerd waarop we de voortgang bijhouden. In de zomer en in het najaar zullen er tussenproducten verschijnen van de werkgroep. Zo heeft de eerste werkgroepbijeenkomst in juni een index van te behandelen onderwerpen opgeleverd. Deze index staat al op de werkgroeppagina.  Als u vragen heeft, dan kunt u die stellen via de reacties onder dit bericht.
 
Frans Heijnis
Projectmanager Verkeer en Vervoer
frans.heijnis@crow.nl
 

Reacties

Rene van der Meij
Zeer interressant onderwerp, ben er zelf ook dagelijks tijdens mijn werk mee bezig om bij wegbeheerders het voor elkaar te krijgen dat OV bussen goede doorstromi g behouden of krijgen.
31-7-2016 13:37:32

Abonneer
 Security code
Scroll naar boven