Sla navigatie over
afbeelding

Code Milieuverantwoord Wegbeheer: "Niet ondertekenen is verkeerd signaal"

2 september 2016

Thema Assetmanagement

De Code Milieuverantwoord Wegbeheer is inmiddels door 62 overheden ondertekend. Recent sloten alle Zeeuwse overheden zich bij de code aan.

De overheid wil zo snel mogelijk af van het teerhoudende asfaltgranulaat (TAG), dat nog in veel oudere wegdekken zit opgesloten. Om verwijdering en verwerking van het kankerverwekkende materiaal zo eenduidig mogelijk te laten plaatsvinden, heeft kennisplatform CROW, in opdracht van de Rijksoverheid, de Code Milieuverantwoord Wegbeheer opgesteld. Deze code, waarvan in 2014 de tweede versie verscheen, is inmiddels door 62 overheden ondertekend. Recent sloten alle Zeeuwse overheden zich bij de code aan.

"Eigenlijk", geeft burgemeester van de gemeente Veere, Rob van der Zwaag toe, "is de werkwijze zoals in de code staat omschreven niet nieuw voor ons. We laten het TAG al jaren op verantwoorde wijze verwijderen en vervolgens thermisch reinigen. Met het ondertekenen van de code willen we als gemeente vooral laten zien dat we het milieu hoog in het vaandel hebben staan. TAG is schadelijk voor het milieu én de gezondheid. Wij vervullen hierin een voorbeeldfunctie en daarom vinden wij ondertekening van de code zo belangrijk."

Als voorzitter van de Vereniging van Zeeuwse Gemeenten was hij van het begin af aan betrokken bij de invoering van de Code Milieuverantwoord Wegbeheer in Zeeland. "Wij kennen hier een lange traditie op het gebied van samenwerking tussen de provincie, de gemeenten en waterschap. Dat is echt uniek. Zo kwam in het portefeuillehoudersoverleg de brief van de VNG aan de orde, waarin de gemeenten worden opgeroepen de code te ondertekenen. Met z´n allen vonden we dat we dat moesten doen. Het is een goede zaak en hiermee geven we ook naar onze inwoners een goed signaal af. Die willen ook dat we het probleem op deze manier aanpakken. Nee, er kan voor een overheid geen enkele blokkade zijn om de code te ondertekenen."

Ook vindt Van der Zwaag dat met de code duidelijkheid wordt geschapen richting de marktpartijen. "De code wordt namelijk expliciet in de bestekken opgenomen. De aannemers weten dus ook precies wat van hen wordt verwacht. Dit moet de normale manier van werken zijn."

Nu alle overheden in Zeeland de code hebben ondertekend, is het in de ogen van Van der Zwaag veel gemakkelijker en efficiënter om gezamenlijk op te trekken. Dit is van belang, omdat Zeeland veel buitengebied heeft waarvan de wegen in beheer zijn bij het waterschap Scheldestromen. "Met de code heb je geen discussie meer, het werkt perfect."

Imago

Bij de provincie Zeeland klinken dezelfde positieve geluiden over de onderlinge samenwerking. Hoofd afdeling Beheer en Onderhoud, Martin Krombeen: "Die samenwerking was zeker een belangrijke reden voor ons om de code te ondertekenen. Maar minstens zo belangrijk is, dat de code bijdraagt aan ons imago van vooruitstrevende provincie als het gaat om het milieu. De derde reden om de code te ondertekenen, is duurzaamheid. Op allerlei manieren proberen wij daarmee, onder andere als participant van de Greendeal  Duurzaam GWW voorop te lopen. Zo doen we momenteel een pilot met biobased materialen."

De praktijk heeft geleerd dat teerhoudend asfaltgranulaat vooral een probleem is bij wegen die de provincie in de loop der tijd van het Rijk heeft overgenomen. Krombeen: ¨In van oudsher provinciale wegen kom je TAG amper tegen.¨ Waar het teer dan precies in het, bij oudere wegen, soms tientallen centimeters dikke wegdekpakket zit, moeten boringen uitwijzen. Een dergelijk onderzoek staat in de CROW-richtlijn 210 voorgeschreven. 

Robert Meijaard, projectleider civiel bij de provincie, weet dat de teer vaak voorkomt in zogeheten penetratie- of tussenlagen van slechts enkele millimeters dik. ¨Die lagen kun je door hun geringe dikte niet apart wegfrezen zonder ook een flink stuk van het omringende schone asfalt mee te nemen. Het geheel moet dan naar het bedrijf dat het materiaal thermisch reinigt. En dat werkt natuurlijk wel kostenverhogend.¨ Hij becijfert dat het verwijderen van TAG uit een provinciale weg van drie kilometer kan oplopen tot een extra kostenpost van circa 70.000 euro.

Maar de overheden hebben dat ervoor over. Zoals burgemeester Van der Zwaag zegt: "De extra lasten worden steeds minder, omdat het probleem ook steeds kleiner wordt. Uiteindelijk is de code niet meer nodig. Maar de code niet ondertekenen, is een verkeerd signaal."

Geen verplichting

De Code Milieuverantwoord Wegbeheer is in 2008 ingesteld in opdracht van het ministerie van Infrastructuur & Milieu (en de voorgangers daarvan). Het doel is teerhoudend asfaltgranulaat (TAG) definitief en op gecontroleerde wijze uit de keten te verwijderen. Niet door het materiaal te exporteren, maar door het thermisch te laten reinigen, waardoor het geschikt is voor hergebruik. 
Dit landelijk beleid is volgens Marc Eijbersen, projectleider en beheerder van de code bij CROW, echter geen verplichting voor andere overheden (provincies, gemeenten, waterschappen). "Dus door een code in te stellen, en deze te laten ondertekenen, kunnen koplopers uitspreken dat zij het landelijk beleid in de praktijk volgen. Daarbij verwachten we natuurlijk dat andere partijen zullen volgen."
 
Tot op heden hebben 62 partijen de code ondertekend. Eijbersen: "e zou kunnen stellen dat dat weinig is. We blijven het echter belangrijk vinden om wegbeheerders een podium te geven waarin ze aangeven dat zij werken volgens de regels uit de code. Door dit uit te spreken, kunnen ze er eventueel op aangesproken worden. Maar nog meer levert dit een goed imago op richting andere partijen."

elangrijker dan het tekenen van de code is in de ogen van Eijbersen het daadwerkelijk uitvoeren van het beleid. "Sinds kort is dit zichtbaar op de site www.teerasfalt.nl. Daarop is te zien welk partijen zich aan de code houden en welke niet. Gelukkig voeren veel meer dan 62 partijen het beleid ook daadwerkelijk uit."

Biedt de code ook een garantie dat de keten gesloten is, dat er dus geen export van TAG meer plaatsvindt? Eijbersen: "Nee, de code geeft die garantie niet. Maar als de code wel is ondertekend en men handelt daar niet naar, dan kan men er wel op worden aangesproken. Hiertoe is het Landelijk Monitoringsoverleg Teerasfalt opgericht."


Door Jan Sint Nicolaas

Delen via