Deze website gebruikt cookies om onder andere bezoekerstatistieken te meten via Google Analytics en om content via sociale media te tonen en te delen.
Meer informatie
Melding sluiten
CROW Academie: Alle cursussen gaan zo veel mogelijk online door.
Meer informatie
winkelmand
(0)
Zoeken
Zoek in gehele site
Zoek in publicaties
Zoek in online kennis en tools
Zoek in cursussen en opleidingen
Zoek in bijeenkomsten en congressen
Zoek in bibliotheek Verkeer en Vervoer
Over CROW
Inloggen
Thema's
Aanbesteden
Arbo en veiligheid
Assetmanagement
Informatiemanagement
Collectief vervoer
Contracteren
Fiets en voetganger
Gladheidsbestrijding
Groen
Infratechniek
Management openbare ruimte
Milieu
Mobiliteit
Parkeren
Projectmanagement
Verkeersmaatregelen
Verkeersmanagement
Wegbeheer en wegonderhoud
Wegontwerp
Kennis
Organisatieabonnement
Cursussen
Openbare registers
Community's
Agenda
Ondersteuning
Helpdesk
Handleidingen en instructievideo's
Online Kennismodules
Veelgestelde vragen thema's
Veelgestelde vragen klantenservice
Onderhoud- en storingsinformatie
Menu openen
Thema's
Blog
Kennis
Cursussen
Community's
Agenda
Ondersteuning
Over CROW
Inloggen
Home
/
Blog
/
Augustus 2020
/
"We moeten in de gehele keten de samenwerking blijven zoeken om graafschades te beperken"
Terug naar het overzicht
"We moeten in de gehele keten de samenwerking blijven zoeken om graafschades te beperken"
31-08-2020
Delen
Arjan Schipper is Engineer Electra E&A bij Enexis Netbeheer (Netbeheerder van Noord- en Zuid-Nederland). Hij heeft vrijwel dagelijks met de CROW 500 te maken. In dit interview vertelt Arjan over de invloed van de CROW 500 binnen zijn werkzaamheden en welke verbeterslagen er aan de hand van deze publicatie zijn gemaakt.
In welke fase binnen jouw werkzaamheden heb je met de CROW 500 te maken?
“Voornamelijk in de engineersfase, bij de voorbereiding van het ontwerp van een project, heb ik vrijwel dagelijks met de CROW 500 te maken. Bij graafwerkzaamheden is er een verhoogde kans op persoonlijk letsel en schade. Bij graafschades kunnen vitale infrastructuren enige tijd zonder energie komen te zitten.”
Dus de CROW 500 helpt jullie om deze kans kleiner te maken?
“Het belang van de CROW 500 is voornamelijk dat we in de gehele keten, dus van netbeheerder tot aannemer, de verantwoordelijkheid hebben en nemen om graafschades tot het minimum te beperken. We moeten in de gehele keten de samenwerking blijven zoeken om graafschades aan kabels en leidingen te beperken.”
Welke verbeterslagen zijn er bij Enexis Netbeheer gemaakt naar aanleiding van de CROW 500?
“Na de publicatie van de CROW 500 is er bij Enexis de verplichting gekomen om in de voorbereidingsfase van een project een Klic aan te vragen bij het Kadaster. Vanuit daar wordt een ontwerptekening gemaakt en vanuit de Klic-melding wordt bekeken of er (eventueel) proefsleuven gemaakt moeten worden voor wat betreft de overige aanwezigheid van ondergrondse infra. Mocht tijdens de proefsleuven blijken dat het ‘erg druk’ onder grond is, dan zou er afgeweken kunnen worden van het daadwerkelijke ontwerp. Dan zal eerst de ondergrondse infra in kaart gebracht moeten worden. Ook dan is het voorzichtigheid geboden tijdens deze graafwerkzaamheden.”
Benieuwd naar wat de mensen die de training gevolgd hebben met de CROW 500 doen en welke veranderingen zij op hun werkplek hebben doorgevoerd? Lees hun verhaal in de volgende e-nieuwsbrief Infratechiek (
abonneren kan hier
).
Lees hier
meer over de vernieuwde CROW-richtlijn 'Schade voorkomen aan kabels en leidingen'.
CROW 500 bestellen?
(beschikbaar in boekvorm en digitaal)
Thema's
Verontreinigde bodem
,
Kabels en leidingen
,
Wegbeheer
,
Ondergrond en Geotechniek
,
Ontwerp en inrichting
,
Civieltechnische constructies
Reacties
Er zijn nog geen reacties op dit bericht
Laat een reactie achter
Abonneer
Naam * :
E-mail *:
URL * :
Reactie * :
Abonneer mij op dit blogbericht
Voer beveiligingscode in:
Abonneer
Laat commentaar achter
Uw e-mailadres:
Terug naar het overzicht
Scroll naar boven