Sla navigatie over
ISA Aanmoedigingsprijs

Verslag landelijke actiedag over intelligente snelheidsassistent

20 oktober 2025

Thema Smart Mobility

Het DMI Centre in Amersfoort was op 17 september het decor voor de Landelijke Actiedag ISA 2025. Een vijftigtal wegbeheerders en experts gingen met elkaar in gesprek over de laatste ontwikkelingen en uitdagingen rond de Intelligente Snelheidsassistent (ISA). Daarnaast werd de ISA Aanmoedigingsprijs uitgereikt.

Keynote speaker en verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen (XTNT) trapte het programma af. Hij nam de deelnemers mee in de psyche van de mens als weggebruiker en zoomde in op de vraag waarom mensen graag te snel rijden. Hij sloot zijn verhaal af met inzichten over hoe mensen ISA zien en gebruiken en op welke vlakken ISA nog niet de gewenste effecten bereikt.

U kunt deze inhoud niet zien vanwege de cookievoorkeuren.

Middagprogramma

In de middag ging het programma verder met een overzicht van de ontwikkelingen rond ISA, waarbij Marco van der Linde (CROW) ook het belang benadrukte om na een periode van kennis vergaren de focus te verleggen naar het toepassen daarvan in de praktijk.

Michiel Beck (ministerie van Infrastructuur en Waterstaat) ging in op de Monitor Smart Mobility 2025 en nam de deelnemers mee in de effecten die ISA teweegbrengt.

Alex Smienk (LVMB) lichtte de Handreiking ADAS Kaart toe, een digitale kaart die een overzicht geeft van de geschiktheid van wegen voor voertuigen met onder andere ISA.

Tot slot presenteerden Caroline van Rij (HR Groep), Giedo Donkers (VIA) en Ardjan van der Pol (POL Heteren) oplossingsrichtingen vanuit de praktijk.

ISA Stappenplan

Tijdens het tweede deel van de middag stond het ISA Stappenplan centraal. Deelnemers gingen met elkaar in gesprek om aan de hand van deze methodische aanpak in te zoomen op wat nodig is om het snelheidsnetwerk zowel fysiek als digitaal sluitend te krijgen. Het stappenplan dient hierbij als houvast voor een effectieve aanpak.

Vervolgens stond een panelgesprek op het programma onder leiding van Pieter Litjens (directeur CROW). Hij ging in gesprek met Marco Wenzkowski (wethouder gemeente Apeldoorn), Harold Bekhuis (CBR), Harm Zeven (ANWB), Olaf Vroom (NDW), Tom Hoenderop (HERE) en Wim Vossebelt (V-Tron). Aan de orde kwam onder meer hoe je regelt dat ISA goed blijft functioneren gedurende de hele lifecycle.

ISA Aanmoedigingsprijs 2025

Ter afsluiting van de middag volgde de uitreiking van de ISA Aanmoedigingsprijs 2025. Gemeenten die al bezig zijn om ISA goed te laten functioneren en daarmee de verkeersveiligheid bevorderen, werden in het zonnetje gezet. Een samenwerkingsverband van VIA en HR Groep had de gemeenten in Nederland grondig geanalyseerd.

De focus lag op de fysieke en digitale snelheidsinformatie die de weggebruiker en het voertuig voorgeschoteld krijgen. Zijn de fysieke borden goed geplaatst en leesbaar? En corresponderen ze met de digitale snelheidsinformatie in navigatiekaarten? Na het bureauonderzoek volgde een testrit in de vier beste gemeenten.

Vier genomineerden

De vier gemeenten die VIA en HR Groep nomineerden voor de aanmoedigingsprijs waren de gemeenten Landsmeer, Berkelland, Apeldoorn en Land van Cuijk. Samen hebben zij 80.700 verkeersborden, waarvan 7.530 snelheidsgerelateerd. In alle vier de gemeenten luidde de conclusie dat ISA over het algemeen prima functioneert.

Het viel de jury op dat Apeldoorn de meeste borden op een goede plek had geplaatst, dat in Landsmeer de inrichting goed aansluit bij het snelheidsregime en dat Land van Cuijk consequent de tijdelijke bebording had afgedraaid.

Winnaar: gemeente Berkelland

Als winnaar kwam de gemeente Berkelland uit de bus. Volgens de jury had Berkelland vooral goed gescoord met duidelijke en herkenbare gebieden, die ook nog eens goed waren ingericht. Namens de gemeente Berkelland mocht wethouder mobiliteit Ria Leliveld (midden op de foto) de prijs in ontvangst nemen.

Uitreiking ISA Aanmoedigingsprijs

Bekijk hieronder een korte impressie van de Landelijke Actiedag ISA met de uitreiking van de aanmoedigingsprijs.

U kunt deze inhoud niet zien vanwege de cookievoorkeuren.

Delen via