Sla navigatie over
afbeelding

OV-Klantenbarometer 2017: Hoe scoren de vervoerders met hun regionale vervoer?

21 maart 2018

Thema Openbaar vervoer

Thema Wegontwerp en weginrichting

Redactie

De OV-Klantenbarometer is een grootschalig landelijk onderzoek naar de mening van reizigers over het stads- en streekvervoer. Hoe scoort het vervoer in 2017?

Reizigers vullen de enquête OV-Klantenbarometer 2017 inCROW-KpVV voert jaarlijks het onderzoek OV-Klantenbarometer uit, eind 2017 voor de 17e keer. Het is een grootschalig landelijk onderzoek naar de mening van reizigers over het stads- en streekvervoer. In het laatstgehouden onderzoek gaven 86.705 reizigers in 70 onderzoeksgebieden tijdens 6.008 bus- tram-, metro-, treinritten en ferry-overtochten rapportcijfers aan verschillende aspecten die met hun reis te maken hebben. Het algemeen oordeel (7,64) is het hoogste sinds 17 jaar, klantoordeel sociale veiligheid stijgt en het gebruik van de OV-chipkaart klom vorig jaar van een 8,1 naar een 8,2.

Opvallende resultaten

De gebruikers van bus, tram, metro, regionale trein en veerdienst geven, net als in 2016, gemiddeld een rapportcijfer 7,6 voor het algemeen oordeel over hun ov-rit.

  • De nieuwe treinconcessie Alphen aan den Rijn–Gouda is de grootste stijger van 2017. Gaven reizigers in 2016 als rapportcijfer nog slechts een 7,2, nu is dat een 7,8.
Grafiek landelijke cijfers OV-Klantenbarometer 2017
  • ​OV-chipkaart: Het gebruiksgemak van de OV-chipkaart stijgt wederom en komt nu uit op een 8,2 (was 8,1). Het item ‘gemak kopen vervoerbewijs/laden reissaldo’ gaat van een 7,8 naar een 7,9.
  • Sociale veiligheid: De reizigers oordelen positiever over de sociale veiligheid. De nieuwe rapportcijfers voor veiligheid algemeen (7,8), veiligheid op de halte (7,9) en veiligheid tijdens de rit (8,1) zijn een tiende hoger dan in 2016.
  • Toegankelijkheid: Van alle onderzoeksitems scoren toegankelijkheid (8,6) en kans op zitplaats (8,4) het hoogst en prijs (5,5) en informatie bij vertragingen (5,9) het laagst.

De algemene top 3 in 2017

  • Busvervoer Friese Waddeneilanden
  • Veerdienst Dordrecht–Rotterdam en Drechtsteden
  • Veerdienst Vlissingen–Breskens

Beste regionale treindiensten 2017

  • Zwolle–Emmen
  • Apeldoorn–Zutphen
  • Alphen aan den Rijn–Gouda

Beste stadsvervoer 2017

  • Amsterdam, bus
  • Rotterdam, tram
  • Den Haag, bus

Beste streekbusvervoer (op vasteland) 2017

  • Waterland
  • Zaanstreek
  • Streekvervoer Almere

Rapportages en webtool

Op de overzichtspagina www.crow.nl/ov-klantenbarometer2017 vind u de rapportage ‘Landelijke cijfers’, met de belangrijkste onderzoeksresultaten. Daar vindt u ook de 24 deelrapportages (van ov-autoriteiten en vervoerders), de onderzoeksverantwoording en de webtool waarmee u gebieden kunt vergelijken.

Aparte rapportage sociale veiligheid

Over de klantwaardering van sociale veiligheid in het stads- en streekvervoer verschijnt in april een aparte rapportage. 

Naar een kwaliteit goed en betaalbaar Collectief Vervoer

CROW-KpVV is actief op de gebieden: Collectief Vervoer, Fiets (onder het merk Fietsberaad), Mobiliteit en Wegontwerp. Om decentrale overheden te ondersteunen bij het realiseren van kwalitatief goed en betaalbaar collectief vervoer voorzien we hen van beleidsinformatie en tools zoals de OV-klantenbarometer, staatvanhetOV.nl en het dashboard Deur tot Deur.

We doen dit samen met betrokken partijen. Lees meer over openbaar vervoer.

Delen via