Thema Wegontwerp en weginrichting
Redactie
In opdracht van Rijkswaterstaat heeft CROW een nieuw Kader verkeersborden voor autosnelwegen opgeleverd. Het is bedoeld voor de regionale afdelingen van Rijkswaterstaat, maar ook voor marktpartijen als aannemers van infrawerken en wegrenovaties.

Bijkomend doel van het kader was om te snoeien in het aantal borden langs de weg. Bekeken is welke verkeersborden overbodig zijn in een gegeven basiswegsituatie zonder in te leveren op de verkeersveiligheid.
Werkgroep van deskundigen
Een CROW-werkgroep van deskundigen heeft drie jaar gewerkt aan het kader. Eerst is de bebording van veel voorkomende basiswegsituaties in kaart gebracht, inclusief uitgangspunten, plaatsingsprincipes en een stappenplan voor het beoordelen van de bebording. Daarbij maakte de werkgroep gebruik van de deskundigheid van Rijkswaterstaat op het gebied van wegontwerp, verkeersveiligheid, verkeersgedrag en markering van wegen.De basiswegsituaties waarop het kader betrekking heeft zijn de toeritten naar en afritten van autosnelwegen, de aansluitingen op het onderliggend weggenet, (krappe) bogen, maar ook op de bebording van bijvoorbeeld verzorgingsplaatsen, beweegbare bruggen en tunnelmonden.
Paginagrote afbeelding
Het kader bevat per basiswegsituatie een paginagrote afbeelding van de noodzakelijke bebording, inclusief de plaatsingscriteria en maatvoeringen van het verkeersbord. Daarbij stemde de werkgroep af met Rijkswaterstaat over aanpalende kaders, richtlijnen en standaarden, zoals het Kader Inrichting verzorgingsplaatsen, en de Landelijke tunnelstandaard. Begeleidende schema’s en tabellen geven tekst en uitleg bij de toepassing van het bordenkader.Om het kader op een goede manier te beheren formeert RWS in 2023 een Expertteam Kader verkeersborden. Dit bewaakt samen met CROW de actualiteit van het kader.
Het nieuwe Kader verkeersborden autosnelwegen is digitaal beschikbaar in de Kennismodule Verkeerstekens van CROW.
Delen via