Thema Wegontwerp en weginrichting
Redactie
CROW vraagt de sector om mee te denken over voorrangspleinen, met als doel deze op te nemen in de richtlijnen.
In Nederland kennen we veel kruispunttypen: ongeregeld, met voorrang geregeld, kruispunten met Verkeers Regel Installaties (VRI’s), rotondes en turborotondes. Hiervoor hebben we bij CROW diverse richtlijnen beschikbaar, waarin aangegeven staat wanneer deze typen toe te passen, hoe deze eruit moeten zien en wat de voor- en nadelen zijn. Deze kennis is uiteraard gebaseerd op onderzoek en praktijkervaringen.
CROW roept u op om naar de masterclass ‘Voorrangspleinen, tijd voor een gedeelde visie’ te komen en mee te denken over de nog open staande discussiepunten om het voorrangsplein volwassen te maken!
Voorrangsplein nog niet in de richtlijn
Af en toe komen er nieuwe concepten zoals bijvoorbeeld het voorrangsplein boven drijven. Deze concepten worden dan door enkele voorlopers in verkeersland in praktijk uitgeprobeerd, ook al zijn er nog geen CROW-richtlijnen voor beschikbaar. De ervaringen die deze projecten opleveren worden weer gebruikt om andere voorrangspleinen te verbeteren.
De kennis en ervaring uit deze projecten zijn op dit moment nog niet opgenomen in de CROW-kennisbank . Dit weerhoudt een deel van de gemeenten ervan om dit kruispunttype toe te passen. We krijgen dan ook steeds vaker de vraag waarom we het voorrangsplein nog niet hebben opgenomen.
Voldoende kennis beschikbaar om een nieuw kruisspunttype ‘volwassen’ te laten worden’?
Aan de optimale vormgeving van voorrangspleinen is in de afgelopen jaren hard gewerkt. Een mooie basis is gelegd door Mark Jan Olijve en Jaap Bout in hun afstudeerrapport voor Windesheim, genaamd ‘Het voorrangsplein: een nieuw kruispunttype?!’ Inmiddels hebben diverse gemeenten voorrangspleinen aangelegd. Onderzoeken geven aan dat bij bepaalde intensiteiten dit kruispunttype de voorkeur verdient boven andere typen. Ook blijken voorrangspleinen een verkeersveilige oplossing te zijn bij bepaalde intensiteiten.
Voordat we dit kruispunttype kunnen opnemen in de CROW-kennisbank laten we de beschikbare kennis eerst bundelen in een discussienotitie. Deze discussienotitie zal tijdens de Masterclass ‘Voorrangspleinen, tijd voor een gedeelde visie’ tijdens het NVC 2018 worden gepresenteerd. Er zitten namelijk nog een aantal punten in, die tot discussie leiden onder verkeerskundigen en wegontwerpers. Over deze punten willen we graag met verkeerskundigen en wegontwerpers in discussie gaan om tot een volwaardig set kennis te komen.
De Masterclass ‘Voorrangspleinen, tijd voor een gedeelde visie’ wordt op verzoek van CROW verzorgd door Henk Tromp (MOVE Mobility) en Robert Gijsen (gemeente Utrecht).
Heeft u ervaringen met of wilt u meedenken over voorrangspleinen: kom dan naar de Masterclass en help mee de voorrangspleinen tot volwassenheid te brengen!
Delen via