Sla navigatie over
Europese vlaggen voor een EU-gebouw in Brussel

De impact van Europa op Smart Mobility en ITS

6 november 2025

Thema Smart Mobility

Een nieuwe publicatie van CROW-KpVV – Smart Mobility, ITS en Europa – geeft decentrale overheden inzicht in hoe ‘Europa’ is georganiseerd op het gebied van Smart Mobility en Intelligent Transport Systems (ITS). Omdat de rol van de EU op het mobiliteitsbeleid steeds groter wordt, is de oproep aan overheden om ambities te delen en elkaar op te zoeken.

Smart Mobility heeft betrekking op alle vervoerwijzen en is gebaseerd op het reduceren van de uitstoot, het verminderen van congestie en het vergroten van de verkeersveiligheid. Dit gebeurt onder andere door de inzet van informatie- en communicatietechnologie, met een belangrijke rol voor datagedreven diensten.

Binnen het domein van Intelligent Transport Systems (ITS) komen veel standaardisatie-afspraken tot stand die worden vastgelegd in normen. Dat brengt een verantwoordelijkheid met zich mee, want veel mobiliteit gaat de grens over en moet daarom voldoen aan interoperabiliteitseisen, kwaliteitsnormen en regels over privacy en gegevensbeveiliging.

Onderling afspraken maken

Onder decentrale wegbeheerders blijkt behoefte te bestaan om onderling afspraken te maken over het internationale karakter van Smart Mobility en ITS. Zo'n initiatief bestaat al bij Rijkswaterstaat, maar nog niet op decentraal niveau. Daarom is het belangrijk dat ook gemeenten, steden en regio's onderling afstemmen wie waar aan tafel zit en wie welke rol speelt. Ook om inhoudelijk bij te blijven. CROW kan ondersteuning bieden bij de internationale kennisontwikkeling, -deling en -borging.

De Europese invloed op het mobiliteitsbeleid wordt steeds groter. Daar waar Europa zich vroeger vooral concentreerde op ITS en standaardisatie, ligt er nu een ambitieuze strategie waarin de nadruk ligt op duurzaamheid, verkeersveiligheid, slimme mobiliteit en ‘weerbaarheid’ (waaronder inclusiviteit). Deze thema’s vragen om een integrale benadering vanuit decentrale overheden en niet alleen vanuit het beheer en onderhoud van de infrastructuur.

Ladder van Smart Mobility

CROW helpt overheden met de Ladder van Smart Mobility bij het bepalen van het ambitieniveau, en bij de inzet in Europa. Het ambitieniveau moet aansluiten bij wat een gemeente zoekt of wil: is zij op zoek naar EU-subsidies of naar de impact van EU-regelgeving, of wil zij lobbyen voor specifiek beleid? Grote(re) gemeenten en regio’s zullen actiever zijn op dit vlak. Omdat de EU tal van richtlijnen uitbrengt op het gebied van Smart Mobility en Intelligent Transport Systems moeten overheden op de hoogte blijven van de Europese ontwikkelingen. Het is immers aan de lidstaten om deze richtlijnen nationaal te implementeren.

Best practices

Het uitwisselen van kennis tussen Europese steden en regio’s en het delen van ‘best practices’ kan veel toegevoegde waarde hebben. Daar kan iedereen van leren en het kan ertoe bijdragen dat kennis wordt toegepast in andere (Europese) landen. Deze export van kennis, zoals iVRI-standaarden, is ook van belang voor het bedrijfsleven in Nederland. Voor een succesvolle (door)ontwikkeling van ITS en Smart Mobility, moeten wegbeheerders zich organiseren op Europese schaal.

Ten slotte is ook een gezamenlijk beeld van de Europese subsidiemogelijkheden interessant voor wegbeheerders, om projecten te kunnen indienen voor een financiële bijdrage van de EU.

Download

De publicatie 'Smart Mobility, ITS en Europa' is te downloaden vanaf deze pagina.

Meer informatie

Delen via