Redactie
Een blog van Leobert van der Wielen (DON Bureau).

Tijdens de stremming werkten we met tijdsblokken: treinen en scheepvaart passeerden op gezette tijden de bruggen. Dat betekende dat we iedere keer de brug open en dicht moesten doen met beperkte middelen zoals noodmotoren. Het laatste weekend bestond 3 dagen lang uit een complete stremming. In die korte tijd moesten alle nieuwe mechanismen en systemen worden getest, om te zien of alles veilig en goed werkte zoals bedacht was. Gelukkig waren vooraf alle onderdelen al uitvoerig gecontroleerd in een fabriekshal. Daar is het hele aandrijfsysteem opgebouwd én getest: de hydrauliek, cilinders, sensoren, slangen, noem maar op. Hierdoor wisten we vrij zeker dat alles zou werken.
Ik ben zeker tevreden over het resultaat. Zo is de intensieve samenwerking met ProRail goed verlopen. Het spoor dat over de brug ligt, heeft nu nieuwe treinbeveiliging. Verder werken de camerabeelden zowel bij dag als nacht optimaal. Dat is cruciaal, omdat het personeel vanaf nu de brug op afstand bedient, vanuit de Nautische Centrale Terneuzen. Het geheel voldoet daarnaast aan de nieuwste veiligheidseisen, er is een hogere beschikbaarheid en betrouwbaarheid. Want het hart van de draaibrug is vernieuwd: glasvezelverbindingen, netwerkverbindingen, en alles met 2 kabels in plaats van 1. Valt er een component uit? Dan blijft alles nog steeds werken. Dat is het nieuwe systeem!
Delen via