Thema Werk in uitvoering
Redactie
Sinds mei 2025 werkt CROW, samen met een werkgroep van circa vijftig betrokkenen, aan de actualisatie van de richtlijnen voor tijdelijke verkeersmaatregelen bij werk in uitvoering. Het gaat daarbij om de 96-serie én aanpalende publicaties. De huidige richtlijnen stammen uit 2020. De basis is goed, maar sluit niet overal meer aan op de dagelijkse praktijk, technologische ontwikkelingen en veranderende veiligheidsbehoeften.
Verschillende onderdelen worden aangescherpt en duidelijker uitgelegd. De belangrijkste updates zijn:
- Niet alleen de eindsituatie
Nu ligt de nadruk vooral op de eindsituatie (het ingerichte werkvak). Voor wegwerkers zitten er echter ook risico’s in de opbouw, wijziging en afbouw van afzettingen. We onderzoeken hoe we deze fasen – met de bijbehorende risico’s – beter kunnen opnemen in de richtlijnen; - Van ‘Overwegen’ naar ‘Veilig werken langs het spoor’
De werkgroep die startte met het thema Overwegen heeft de scope verbreed naar veilig werken langs het spoor, zodat de richtlijn beter aansluit op de volle breedte van spoor gerelateerde werkzaamheden; - Verkeersregelaars
De kaders voor de inzet van verkeersregelaars zijn in de richtlijnen helder. In de praktijk ligt de uitdaging vooral bij goede opleiding, training en begeleiding. Dat krijgt extra aandacht in de actualisatie; - Digitalisering
De werkgroep automatisering en innovatie werkt aan het realtime digitaal beschikbaar maken van werk in uitvoering. Het adviesrapport 'Digitale aspecten werken aan de weg' biedt hiervoor een concreet voorstel.
Meer informatie
Delen via