8. Is het TCO-model Zero Emissie Bussen over de landsgrens te gebruiken?

Busvervoer houdt niet op bij de grens. “Ik denk dat het model heel belangrijk ook een Nederlands export product kan zijn naar andere landen toe om daar te gebruiken” zegt Han van de Wal, Duurzame vlootontwikkeling QBuzz. “Het is niet dat je het kale getal moet geloven maar je moet ook iets om houvast aan te hebben, om mensen, politici en alles wat er omheen zit, om die te overtuigen dat het kan werken.”

In Nederland is er een duidelijke behoefte aan het TCO-model Zero Emissie Bussen. Het model wordt gebruikt door concessieverleners, gemeenten en vervoerders, door leveranciers van laadinfrastructuur en energie, door consultants en wetenschappers. Nederland heeft hiermee een voorsprong opgebouwd in Europa. De waarde van het TCO-model wordt onderkend door gebruikers in het buitenland, zoals in België, maar ook door de Europese Investeringsbank en de UITP. 
Nederland zelf is natuurlijk gebaat bij meer Zero Emissie Bussen is Europa. Schaalvergroting betekent onder andere dalende prijzen.
 


Lees meer over het TCO-model Zero Emissie Bussen en hoe u toegang krijgt tot het model.

Terug naar 'Onderzoek en modellen'
Submenu openen

8. Is het TCO-model Zero Emissie Bussen over de landsgrens te gebruiken?

Mét CROW  onzichtbaar goed geregeld
Scroll naar boven