Deze website maakt gebruik van cookies. Met functionele- en analytische cookies zorgen we er voor dat website goed werkt en verbeteren wij onze websites. Ook plaatsen we marketing cookies om je van persoonlijke content te voorzien. Wil je dit niet? Kies dan voor weigeren, we plaatsen dan alleen functionele en analytische cookies. Meer informatie.

Flexvervoer in Europa

Flexvervoer is uiteraard geen exclusief Nederlands verschijnsel. We verwijzen naar acht inspirerende voorbeelden van Rural Shared Mobility uit zeven Europese landen: Ierland, Verenigd Koninkrijk (2), Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Luxemburg en Spanje.



Dit Europese overzicht gaan we in 2022 verder uitbreiden. Meer Europese voorbeelden vind je op de website van Rural Shared Mobility.
 

Duitsland – Bürgerbus / Bürgerrufauto

De Bürgerbus is een lijndienst met vaste haltes en dienstregeling gereden door vrijwilligers. In Nederland goed vergelijkbaar met de Buurtbus. Waar de vraag naar een reguliere Bürgerbus te klein is wordt het concept van Bürgerrufauto ingezet. De Bürgerrufauto wordt uitgevoerd door vrijwilligers met een herkenbare personenauto op vaste tijden binnen een vastgesteld gebied. Reizigers moeten zich telefonisch aanmelden en ritten worden, voor zover mogelijk, gecombineerd. De Bürgerrufauto mag het reguliere openbaar vervoer geen concurrentie aandoen.  

Groot-Brittanië – Suffolk Links / Connecting Communities

In het landelijk gebied van Suffolk County biedt Connecting Communties verbindingen aan vanuit de dorpen naar reguliere bushaltes en treinstations. Onder de naam Connecting Communicties vallen een aantal voormalige collectieve vervoerdiensten waaronder Suffolk Links. De busjes rijden van maandag tot en met zaterdag tussen 7.00 en 19.00 uur tegen het reguliere tarief.  

Ierland – Ring a Link

Ring a Link is een non-profit organisatie die zich richt op het aanbieden van lokale vervoerdiensten in drie provincies in Ierland. Een deel van het aanbod wordt volgens een vaste dienstregeling gereden, terwijl andere verbindingen vraagafhankelijk worden aangeboden. Het vraagafhankelijk aanbod is vaak wisselend per weekdag en biedt een retourverbinding. In de ochtend een verbinding naar de 'grote stad' en in de middag een retourrit. Door de vaste aankomsttijd in de ochtend en vaste vertrektijd in de middag zijn de ritten goed te combineren.  

Luxemburg – Bummelbus

De Bummelbus is een aanvulling op het reguliere openbaar en particulier vervoer binnen diverse gemeenten in Noord-Luxemburg. De dienst rijdt van maandag tot en met zaterdag en wordt veelal gereden door werkzoekenden die een re-integratietraject volgen. Reizigers betalen een vast tarief per rit, afhankelijk van de afstand. Overigens is het reguliere openbaar vervoer binnen Luxemburg sinds februari 2020 gratis voor reizigers en is het aanbod in vaste verbindingen fors vergroot.   

Oostenrijk – Go Mobil   

In 36 landelijke gebieden in Karinthië biedt Go Mobil flexibel deur-tot-deurvervoer. Twintig lokale verenigingen zonder winstoogmerk rijden zeven dagen per week minimaal van 9.00 tot 22.00 uur. De kostendekkingsgraad ligt met 70 tot 100 procent erg hoog voor een flexsysteem. Eventuele tekorten worden aangevuld door de betrokken overheden.  

Schotland - Badenoch and Strathspey Community Transport Company (BSCTC)

De BSCTC exploiteert met behulp van vrijwilligers flexibel vervoer ongeveer 50 kilometer ten zuiden van het Schotse Inverness. Op werkdagen rijdt een belbus tussen verschillende gemeenschappen. De voertuigen zijn geschikt voor het vervoer van rolstoelen en de chauffeurs zijn opgeleid om reizigers met mobiliteitsproblemen te assisteren. Naast het openbaar vervoer is het ook mogelijk om voertuigen te huren of een deelauto te gebruiken van de organisatie.  

Spanje - Transporte a la demanda

Met Transporte a la demanda wordt in 105 gebieden op ongeveer 800 routes in Castilla y Léon een vraagafhankelijke vervoerdienst aangeboden. Kleine dorpen vanaf 5 inwoners (ruim 3500) worden op deze manier aangesloten op het openbaar vervoer. De verbindingen zorgen ervoor dat ook inwoners van deze dorpen toegang hebben tot bijvoorbeeld winkels en gezondheidszorg. In de online dienstregeling staan per lijn slechts een beperkt aantal ritten, soms maar  één retourrit per dag.  

Zwitserland – Alpine Bus

De Alpine Bus is een aanvulling op het reguliere openbaar vervoer in gebieden waar onvoldoende vraag is voor een vaste busdienst. De vervoerdienst is een publiek-private samenwerking die wordt gefinancierd door de overheid en gesponsord door lokale bedrijven. Alpine bus rijdt in landelijk gebied en verbindt voornamelijk toeristische bezienswaardigheden met ov-locaties binnen het gebied als alternatief voor de auto.

Terug naar 'Flexwaaier'
Submenu openen

Flexvervoer in Europa

Scroll naar boven