Voor de berekening van het aantal lijnen zijn de gedetailleerde Wiki-pagina’s over de ov-concessies 2018 gebruikt. In incidentele gevallen werd na een vergelijking met bestanden van DOVA-OV-Data geconstateerd dat een lijn ontbrak, bijvoorbeeld omdat deze pas in de loop van het jaar is toegevoegd. Deze lijnen zijn vervolgens in de tabellen aangevuld. Een lijndienst is een volgens de dienstregeling aangeboden mogelijkheid van vervoer volgens een vastgestelde route. Ondanks deze heldere definitie moet goed worden vastgesteld wat er nog net wel moet worden meegeteld en wat net niet meer. Als alleen wordt uitgegaan van alle unieke lijnnummers die er per maand of jaar en per concessie of ov-autoriteiten zijn gebruikt, kan een scheef beeld ontstaan. Een beperkt aantal lijnen behoort tot twee concessies. Ze worden bijvoorbeeld alternerend gereden door twee vervoerders. Deze komen dus tweemaal voor. Het gaat om ongeveer tien lijnen. Voorbeelden zijn lijn 27 Arnhem– Doetinchem, lijn 43 Apeldoorn–Arnhem en lijn 195 Utrecht–Rotterdam.
Aanpassing cijfers
Voor het jaar 2018 is de keuze gemaakt om een aantal cijfers anders in te delen. Daarmee zijn lijnen onder een andere categorie komen te vallen of alsnog vervallen (zie ook eerder in deze verantwoording). Deze keuze is doorgevoerd in de cijfers van de voorgaande jaren. Het kan daarom voorkomen dat cijfers verschillen ten opzichte van de ‘Staat van het regionale openbaar vervoer 2017’.