Werken met verkeers- en mobiliteitsmodellen

  • Productgroep:Drukwerk / Publicatie
  • Soort:Eenmalige aanschaf
  • Datum uitgifte:21-05-2014
  • Aantal pagina's:312
  • Druk:1
  • ISBN:978 90 6628 637 5
  • Artikelnummer:339

Praktische en toegankelijke uitgave voor verkeerskundigen die meer willen weten over het gebruik van verkeers- en mobiliteitsmodellen. De kennis geeft ondersteuning bij het formuleren van beleidsuitgangspunten.

 
€ 129,00
excl. 6% btw
  • Inzicht in het proces

    Modellen brengen het effect van beleidskeuzen of maatregelen op het verkeers- en vervoersnetwerk in beeld. Het gaat hierbij om keuzen of maatregelen uit de verkeer- en vervoersector maar ook uit sectoren zoals ruimtelijke ordening, economie en welzijn. Rode draad vormt een case die alle factoren van het proces belicht.

    Leer van ervaringen uit de praktijk

    Naast het boek ontvangt u een pdf-bestand met daarin 18 praktijkvoorbeelden. Deze cases zijn aangedragen door adviesbureaus en (decentrale) overheden. De voorbeelden laten zien hoe de kennis in de praktijk wordt toegepast. Na uw bestelling van het boek ontvangt u een e-mail. Hierin zit een downloadlink naar het pdf-bestand.
  • Samenvatting
    Inleiding op het boek
    Deel A Van beleidsvraag naar keuze modeltype
    Inleiding op deel A Van beleidsvraag naar keuze modeltype
    1 Achtergronden bij modelgebruik
    1.1 De plaats van modellen in de verkeerskunde
    1.2 De beleidscyclus
    1.2.1 Stappen in de beleidscyclus
    1.2.2 Complicerende factoren bij de beleidscyclus
    1.2.3 Beleidsvraagstuk en informatiebehoefte
    2 Soorten beleidsvragen
    2.1 Indeling in soorten beleidsvragen
    2.2 De gewenste modeluitkomsten
    2.3 Beleidsvragen Rijk
    2.3.1 Strategische beleidsvragen ruimtegebruik en mobiliteit
    2.3.2 Strategische beleidsvragen uitbreiding rijksinfrastructuur
    2.4 Beleidsvragen op regionaal en lokaal niveau
    2.4.1 Strategische beleidsvragen ruimtegebruik en mobiliteit
    2.4.2 Beleidsvragen met betrekking tot verkeer en vervoer
    2.4.3 Beleidsvragen met betrekking tot openbaar vervoer
    2.4.4 Beleidsvragen met betrekking tot (gebruik) auto-infrastructuur
    2.4.5 Beleidsvragen met betrekking tot tijdelijke afsluitingen wegen
    2.4.6 Beleidsvragen met betrekking tot optimalisatie verkeerslichtenregelingen
    2.4.7 Beleidsvragen met betrekking tot milieueffecten verkeer
    3 Van benodigde modeluitkomsten naar modelkeuze
    3.1 Van mobiliteitsconcept naar modelopbouw
    3.2 De verscheidenheid aan modeltypen
    3.2.1 Beschrijvende modellen versus verklarende modellen
    3.2.2 Ruimtelijke modellen versus niet-ruimtelijke modellen
    3.2.3 Geaggregeerde modellen versus gedesaggregeerde modellen
    3.2.4 Modellen gebaseerd op ‘revealed’ of op ‘state preference’
    3.2.5 Modellen voor verplaatsingen versus modellen voor activiteiten
    3.2.6 Modellen die wel versus modellen die niet rekening houden met invloed transport op grondgebruik
    3.2.7 Modellen voor personenvervoer versus modellen voor goederenvervoer
    3.3 Kiezen van het modeltype
    3.3.1 Wel of geen model nodig?
    3.3.2 De mogelijke eisen
    3.3.3 Bepaling pakket van inhoudelijke eisen
    3.4 Kiezen van het softwarepakket
    Deel B Bouwen van modellen
    Inleiding op deel B Bouwen van modellen
    4 Het proces van modellen bouwen
    4.1 Te maken keuzen vóór de modelbouw
    4.2 De fasen in het proces van modellen bouwen
    4.2.1 Opstellen van een conceptueel model
    4.2.2 Data verzamelen
    4.2.3 Schatten/kalibreren van het model
    4.2.4 Vullen en testen van het model
    4.2.5 Evalueren/valideren van het model
    5 Introductie vierstapsbenadering
    6 Netwerken en zones
    6.1 Netwerken
    6.1.1 Ondergrond
    6.1.2 Auto
    6.1.3 Fiets
    6.1.4 Openbaar vervoer
    6.2 Gebiedsindeling
    6.3 Vulling netwerken en gebieden
    7 Ritgeneratie
    7.1 Begrippen
    7.2 Verklarende variabelen en classificatie
    7.3 Regressieanalyse
    7.5 Andere methoden voor ritgeneratie
    7.6 Balanceren bij ritgeneratie
    8 Distributie
    8.1 Inleiding op ritdistributiemodel
    8.2 Groeifactormodellen
    8.3 Zwaartekrachtmodellen
    8.3.1 Ritweerstand
    8.3.2 Distributiefunctie
    9 Vervoerswijzekeuze
    9.1 Invloedsfactoren
    9.2 Vervoerswijzekeuzemodellen
    9.3 Transformatie naar geschikte eenheden
    10 Routekeuze en toedeling
    10.1 Toedelingsmodellen voor auto- en fietsverkeer
    10.1.1 Routes zoeken
    10.1.2 Alles-of-niets-toedeling
    10.1.3 Stochastische toedeling
    10.1.4 Capaciteitsafhankelijke toedeling
    10.1.5 Dynamische toedeling
    10.2 Toedelingsmodellen voor openbaar vervoer
    10.2.1 Ritweerstanden
    10.2.2 Routes zoeken
    10.2.3 Toedelingsmethoden
    10.2.4 Toedelingsresultaten
    10.3 Tot slot
    11 Kalibratie en prognose
    11.1 Kalibratie en validatie
    11.1.1 Begrippen
    11.1.2 Kalibratie
    11.1.3 Validatie
    11.2 Prognose en varianten
    12 Goederenverkeer
    13 Alternatieve modellen en benaderingen van de werkelijkheid
    13.1 Discrete keuzemodellen
    13.2 Vertrektijdstipkeuze/dagdeelkeuze
    13.2.2 Beleid en dagdeelkeuze
    13.2.3 Theorie vertrektijdstipkeuze
    13.2.4 Dagdeelkeuze in de praktijk: Landelijk Modelsysteem 7.0
    13.2.5 Ontwikkeling in modellen: Landelijk Modelsysteem 2011
    13.3 LUTI (land use and transportation interaction) en AB (activity based)
    14 Kwaliteitsborging
    15 Soorten modeluitkomsten
    15.1 Netwerkgebonden modeluitkomsten
    15.2 Gebiedsgebonden modeluitkomsten
    Deel C Omgaan met modellen en modelresultaten
    Inleiding op deel C Omgaan met modellen en modelresultaten
    16 Van modelresultaten naar beleidsadvies
    16.1 Aandachtspunten bij het interpreteren van modeluitkomsten
    16.2 Aandachtspunten bij het opstellen van het beleidsadvies
    17 Communiceren van modelresultaten
    17.1 Van technische uitkomsten naar een begrijpelijk verhaal
    17.2 Communicatie met de politiek
    17.2.1 Invloed van de politiek
    17.2.2 Behoud vakgerichte objectiviteit in politiek spanningsveld
    17.3 Communicatie met burgers
    18 Verkeersmodellen en juridisch-planologische procedures
    18.1 Juridisch-planologische procedures
    18.1.1 Op rijksniveau: tracéwetprocedure
    18.1.2 Op provinciaal niveau: het provinciaal inpassingsplan (PIP)
    18.1.3 Op gemeentelijk niveau: het bestemmingsplan
    18.2 Onzekerheidsmarges in modellen en de consequenties daarvan bij juridische procedures
    18.2.1 Onzekerheidsmarges in verkeersmodellen
    18.2.2 Onzekerheidsmarges in luchtmodellen
    18.2.3 Onzekerheidsmarges in geluidsmodellen
    18.3 Voorbeelden van zaken bij de bestuursrechter en de Raad van State
    18.3.1 Enige voorbeelden uit de praktijk
    18.4 Gebruik van modeluitkomsten en wet- en regelgeving
    18.4.1 Oorspronkelijk doel verkeersprognosemodellen
    18.4.2 Conclusies ten aanzien van huidige wet- en regelgeving
    19 Interne organisatie en externe afstemming
    19.1 Organisatiebreed modelbeheer
    19.1.1 Wanneer zijn onderhoud en beheer nodig?
    19.1.2 Afspraken gebruik model binnen organisatie
    19.2 Organisatie van beheer en onderhoud
    19.2.1 Organisatieprocesstructuur
    19.2.2 Gebruik van een model ten behoeve van langlopende projecten
    19.2.3 Protocollen
    19.2.4 Verschillen in beheer en onderhoud bij wegbeheerders
    19.3 Kwaliteitsborging
    19.3.1 Voorbeeld kwaliteitsborging bij Nederlands Regionaal Model
    19.4 Externe afstemming
    19.4.1 Inhoudelijke afstemming tussen wegbeheerders
    19.4.2 Procesmatige afstemming
    19.4.3 Voorbeeld van provinciebrede modelaanpak in de provincie Utrecht
    Literatuur en websites
    Begrippen
    Bijlagen
    I Verdiepingen bij deel B
    II Berekeningen Zuidwoudendal deel C
    Praktijkvoorbeelden (digitale bijlage)
Joan Ignatia
Medewerker Service & Realisatie
Praktische kennis direct toepasbaar
Scroll naar boven