Deze website gebruikt cookies om onder andere bezoekerstatistieken te meten via Google Analytics en om content via sociale media te tonen en te delen.
Meer informatie
Melding sluiten
CROW Academie: Alle cursussen gaan zo veel mogelijk online door.
Meer informatie
winkelmand
(0)
Zoeken
Zoek in gehele site
Zoek in publicaties
Zoek in online kennis en tools
Zoek in cursussen en opleidingen
Zoek in bijeenkomsten en congressen
Zoek in bibliotheek Verkeer en Vervoer
Over CROW
Inloggen
Thema's
Aanbesteden
Arbo en veiligheid
Assetmanagement
Bouwwerk Informatiemanagement
Collectief vervoer
Contracteren
Fiets en voetganger
Gladheidsbestrijding
Groen
Infratechniek
Management openbare ruimte
Milieu
Mobiliteit
Parkeren
Projectmanagement
Verkeersmaatregelen
Verkeersmanagement
Wegbeheer en wegonderhoud
Wegontwerp
Kennis
Organisatieabonnement
Cursussen
Openbare registers
Community's
Agenda
Ondersteuning
Helpdesk
Handleidingen en instructievideo's
Online Kennismodules
Veelgestelde vragen thema's
Veelgestelde vragen klantenservice
Onderhoud- en storingsinformatie
Menu openen
Thema's
Blog
Kennis
Cursussen
Community's
Agenda
Ondersteuning
Over CROW
Inloggen
Home
/
Publicaties
/
Verbeteren veiligheid op en nabij AHOB-overwegen
Terug naar het overzicht
Verbeteren veiligheid op en nabij AHOB-overwegen
Productgroep:
Drukwerk / Publicatie
Soort:
Eenmalige aanschaf
Datum uitgifte:
01-05-2002
Aantal pagina's:
62
Druk:
1
ISBN:
90 6628 366 1
Artikelnummer:
168
Thema:
Meubilair en installatie
Tip:
deze publicatie is ook beschikbaar als
digitale kennismodule.
€ 49,00
excl. 9% btw
Bestellen
Omschrijving
Deze publicatie ondersteunt rail- en wegbeheerders om de veiligheid op en bij overwegen te vergroten. U vindt veel toepasbare en kansrijke maatregelen om het aantal doden en gewonden op de Nederlandse overwegen terug te dringen.
Inhoudsopgave
Samenvatting
1 Inleiding
1.1 Algemeen
1.2 Leeswijzer
1.3 Begrippenlijst
2 Beleid veiligheid overwegen en reikwijdte van de publicatie
2.1 Type overwegbeveiliging
2.2 Ongevallen
2.3 Verantwoordelijk beheerder
2.4 Aanpak langere termijn
3 Rapport Railned: Verbeteren Veiligheid op (AHOB-) Overwegen
3.1 Algemeen
3.2 Risicoanalyse
3.3 Aanvullende studies
3.4 Effectinschatting
3.5 Geselecteerde maatregelen
4 Selectiemethode maatregelen en verantwoordelijk beheerder
4.1 Algemeen
4.2 Methode via een onveilige overwegsituatie
4.3 Methode via inrichting overwegomgeving
4.3.1 Veel langzaam verkeer
4.3.2 Lange sluitingstijden
4.3.3 Stagnatie van ontruiming
4.3.4 Snelheid van het wegverkeer
4.4 Verantwoordelijk beheerder
5 Toepasbare maatregelen
5.1 Algemeen
5.2 Verlengen achterboom
5.2.1 Toepassingsgebied
5.2.2 Uitvoering
5.2.3 Maatvoering
5.2.4 Combinatiemogelijkheden
5.2.5 Positieve aspecten
5.2.6 Negatieve aspecten
5.2.7 Voorbeeld
5.2.8 Aanbeveling
5.3 Aanbrengen of verlengen van een voet- en/of fietspadboom aan open zijde overweg
5.3.1 Toepassingsgebied
5.3.2 Uitvoering
5.3.3 Maatvoering
5.3.4 Combinatiemogelijkheden
5.3.5 Positieve aspecten
5.3.6 Negatieve aspecten
5.3.7 Voorbeeld
5.3.8 Aanbeveling
5.4 Filewaarschuwing
5.4.1 Toepassingsgebied
5.4.2 Uitvoering
5.4.3 Maatvoering
5.4.4 Combinatiemogelijkheden
5.4.5 Positieve aspecten
5.4.6 Negatieve aspecten
5.4.7 Voorbeeld
5.4.8 Aanbeveling
5.5 Voorwaarschuwingslichten uitvoeren met flitslichten
5.5.1 Toepassingsgebied
5.5.2 Uitvoering
5.5.3 Maatvoering
5.5.4 Combinatiemogelijkheden
5.5.5 Positieve aspecten
5.5.6 Negatieve aspecten
5.5.7 Voorbeeld
5.5.8 Aanbeveling
5.6 Drempel vóór overweg
5.6.1 Toepassingsgebied
5.6.2 Uitvoering
5.6.3 Maatvoering
5.6.4 Combinatiemogelijkheden
5.6.5 Positieve aspecten
5.6.6 Negatieve aspecten
5.6.7 Voorbeeld
5.6.8 Aanbeveling
5.7 Aanbrengen middengeleider
5.7.1 Toepassingsgebied
5.7.2 Uitvoering
5.7.3 Maatvoering
5.7.4 Combinatiemogelijkheden
5.7.5 Positieve aspecten
5.7.6 Negatieve aspecten
5.7.7 Voorbeeld
5.7.8 Aanbeveling
5.8 Doortrekken voet- en fietspaden over de overweg
5.8.1 Toepassingsgebied
5.8.2 Uitvoering
5.8.3 Maatvoering
5.8.4 Combinatiemogelijkheden
5.8.5 Positieve aspecten
5.8.6 Negatieve aspecten
5.8.7 Voorbeeld
5.8.8 Aanbeveling
5.9 Afkruisen kruisingsvlakken langzaam verkeer
5.9.1 Toepassingsgebied
5.9.2 Uitvoering
5.9.3 Maatvoering
5.9.4 Combinatiemogelijkheden
5.9.5 Positieve aspecten
5.9.6 Negatieve aspecten
5.9.7 Voorbeeld
5.9.8 Aanbeveling
5.10 Doortrekken middenstreep over de overweg
5.10.1 Toepassingsgebied
5.10.2 Uitvoering
5.10.3 Maatvoering
5.10.4 Combinatiemogelijkheden
5.10.5 Positieve aspecten
5.10.6 Negatieve aspecten
5.10.7 Voorbeeld
5.10.8 Aanbeveling
6 Overige maatregelen
6.1 Algemeen
6.2 Overige maatregelen op AHOB-overwegen
6.2.1 Aanbrengen hangwerk onder boom
6.2.2 Vergroten achtergrondschild
6.2.3 Aanbrengen ribbels dwars over de weg
6.2.4 Scheiden snel- en langzaam verkeer op de overweg
6.2.5 Plaatsen portaal/uitlegger direct voor de overweg
6.2.6 Overweg met vluchtsluis
6.2.7 Kantbelijning bevloering met reflectoren of reflecterende verf
6.2.8 Flexibele scheiding van hoofdrijbaan met parallelwegen en/of fietspaden
6.2.9 Wijzigen knipperfrequentie
6.3 Mini-ahob
6.3.1 Toepassingsgebied
6.3.2 Uitvoering
6.3.3 Maatvoering
6.3.4 Combinatiemogelijkheden
6.3.5 Positieve aspecten
6.3.6 Negatieve aspecten
6.3.7 Voorbeeld
6.3.8 Aanbeveling
6.4 Inrichting van de directe overwegomgeving
6.4.1 Oversteek voetgangers en fietsers
6.4.2 ‘Verkeerd’ gebruik van fietspaden
6.4.3 Veilige ontruiming overweg
6.4.4 Lengteprofiel over overweg
Literatuur
Bijlage 1: Relatie ongevaloorzaken en mogelijk toepasbare maatregelen
Bijlage 2: Relatie wegcategorie, overwegsituatie en mogelijke maatregel
Bijlage 3: Railned Rapport: Verbeteren Veiligheid op (AHOB-) Overwegen
Scroll naar boven