'Nederland moet mes zetten in wirwar aan verkeersborden'

11-07-2018

Nederland kent een wirwar aan verkeersborden met onduidelijke boodschappen die het verschil kunnen betekenen tussen leven en dood.

verkeersbordenDat is het verhaal wat de Telegraaf op 30 juni naar buiten bracht.
Wie langs een verkeersbord rijdt, kan hooguit twee symbolen en acht woorden onthouden, zo stelt verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen. Hij snapt dan ook niet dat er soms rijen aan verkeersborden achter, of onder elkaar geplaatst worden. “Alsof een weggebruiker die mentale belasting aankan om zoveel informatie te verwerken.” Dit kan volgens Tertoolen leiden tot gevaarlijke situaties.

John Boender van CROW sluit zich in het dagblad aan bij de woorden van Tertoolen: “Het probleem is dat weinig wegbeheerders exact weten welke borden ze waar hebben staan en hoeveel borden ze precies in beheer hebben. Mijn boodschap aan hen is duidelijk, dat een woud aan verkeersborden voor iedere weggebruiker natuurlijk ongewenst is. Je ziet namelijk door alle borden dan de belangrijke boodschap niet meer. Saneren van overbodige borden en het plaatsen van borden die en bijdrage leveren aan een vlotte en veilige doorstroming van het verkeer moet dan ook het doel zijn.”
 

Verkeersbordendatabase

Ellen Hoogeveen van verkeersbordenspecialist HR Groep pleit op de site van Verkeerskunde voor een landelijke verkeersbordendatabase. Een dergelijke database werd door de HR Groep vorig jaar gelanceerd. Hierin kunnen wegbeheerders van elkaar zien welke borden waar staan.
In de database staan drie miljoen verkeersborden. “Door kritisch te kijken naar de inrichting van de openbare ruimte kunnen besparingen van 20 tot 25 procent in het borden- en palenbestand worden bewerkstelligd,” aldus Hoogeveen.
 

Kap

Dat er flink gekapt kan worden in het aantal verkeersborden, vindt ook Groningen. Zij zullen de komende maanden 385 verkeersborden verwijderen. Dat is maar liefst een derde van het aantal verkeersborden in hun bestand. Paul de Rook, verkeerswethouder, zegt in de Telegraaf dat je soms gewoon moet toegeven dat je het doel voorbij bent geschoten. Met het terugbrengen van het aantal verkeersborden moet de doorstroming verbeterd worden.

Praktische kennis direct toepasbaar
Scroll naar boven