CROW Academie: vanaf 10 mei weer cursussen op locatie. Lees meer

Verkeerskundigen: ‘waarom en hoe minder technisch denken en doen?’

03-03-2021

‘Er wordt te snel gereden door onze straat. Mogen we drempels?’ Thalia Verkade, co-auteur van het boek Het Recht van de Snelste, stemt tot nadenken in haar keynote voor het Nationaal Verkeerskundecongres 2020/2 en daagt je uit om vraagstukken als deze niet langer technisch op te lossen, maar politiek te benaderen door ze in dilemma’s te vertalen. Maar hoe doe je dat en waarom zou je?



Thalia Verkade (foto), journalist bij de Correspondent, schreef samen met Marco te Brömmelstroet, hoogleraar Urban Mobility Futures (UvA) het boek: het Recht van de Snelste. En ze zou ons op donderdagmiddag 4 februari 2021, tijdens het Nationaal Verkeerskundecongres 2020/2, leren hoe je tot socialere mobiliteitsoplossingen komt en handvatten geven om ‘anders te kijken en te doen dan wat we altijd deden’.

Helaas kon de keynote van Thalia Verkade tijdens het online congres door een landelijke providerstoring niet plaatsvinden. Daarom hebben we Thalia gevraagd om de sessie later op te nemen. Haar bijdrage delen we hier graag met je. Vanuit een concreet dilemma laat Thalia zien hoe je als verkeerkundige anders kunt denken om tot die andere oplossingen te komen.

Burger (Rotterdam-Noord): ‘Er wordt te snel gereden door onze straat. Mogen we drempels?’

Antwoord verkeerskundige gemeente: ‘Ik heb bekeken of de inrichting van de straat voldeot aan de eisen die ik stel met een snelheidsregime van 30 km/u. In de straat geldt een eenrichtingsverkeer en wordt er aan één zijde geparkeerd. Door de geparkeerde voertuigen wordt de rijbaan optisch versmald. Dit heeft een snelheidsremmende functie. De hoogte van de drempels is ingericht volgens de standaard normen van Rotterdam volgens een 30 km/u weg. De rechtstand in de straten is niet hoog. Onder rechtstand versta ik de afstand tussen verkeersdrempels en/of zijstraten/bochten. Bij een hoge rechtstand kan het verkeer over een langere afstand doorrijden en ligt de gemiddelde snelheid doorgaans hoger dan op een weg met een lage rechtstand. Helaas biedt dat geen 100% garantie dat er geen snelheidsovertredingen zullen gebeuren. Op basis van het bovenstaande ben ik niet voornemens aanpassingen aan uw straat te laten doorvoeren ten behoeve van de snelheid.’

Her(ken) je dit? Welk effect heeft dat op deze burger en hoe kan (of moet) het anders? Bekijk voor het antwoord de video met de keynote van Thalia Verkade. 



Lees hier de terugblik op het Nationaal verkeerskundecongres 2020/2 op 4 februari 2021.

 

Scroll naar boven