Tevredenheid reizigers in Groningen over reisinformatie bij omleidingen en verstoringen stijgt 29 nov 2017

    Ov-reizigers in Groningen worden dankzij vrije teksten op haltedisplays beter geïnformeerd bij omleidingen en verstoringen. Dat blijkt uit een recent uitgevoerde enquêtesteekproef op bushaltes in de Groningse stad.
     
    De afgelopen maanden hebben NDOV (Nationale Data Openbaar Vervoer), Qbuzz en het OV-bureau Groningen Drenthe hard gewerkt aan het verbeteren van reisinformatie bij verstoringen. Reizigers vinden namelijk dat ze lang niet altijd goed geïnformeerd worden bij omleidingen of verstoringen tijdens hun reis. Dat is onder meer zichtbaar in de resultaten van de jaarlijkse Klantenbarometer, waar dit thema krap voldoende scoort.
     
    De inspanningen van de drie partijen om de reizigers beter te informeren via vrije teksten op haltedisplays, lijkt haar vruchten af te werpen in de regio. Teksten op haltedisplays zijn eenduidiger en helderder geformuleerd en ook de weergave op de displays is verbeterd. Uit de steekproef blijkt dat reizigers de reisinformatie op de haltedisplays nu ruim voldoende beoordelen met gemiddeld een 7,2. Ook de nieuwe tekststrategie is niet onopgemerkt gebleven: reizigers beoordelen de duidelijkheid en begrijpelijkheid van de informatie met een 7,9.
     
    De betrouwbaarheid van de reisinformatie bij verstoringen vraagt nog om verbetering, want die scoort met een 6,5 het laagst. De volgende stap is daarom om ook op dit punt een kwaliteitsslag te maken, vooral door de brondata op orde te krijgen.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit bericht

© Copyright 2014 CROW