Koppelvlakkenwijzer: welk koppelvlak staat voor wat? 20 feb 2017

    Bij CROW-NDOV draaien veel zaken om koppelvlakken. Maar wat is een koppelvlak ook alweer precies? En welk koppelvlak staat voor wat? Joel Haasnoot schreef er een blog over voor het NDOVloket

    Een koppelvlak is een uitwisselingsformat dat verkeersregelaars, vervoerders, NDOV en afnemers gebruiken om actuele gegevens met elkaar uit te wisselen. Zo bevat KV1 bijvoorbeeld de dienstregeling en wordt KV15 gebruikt om vrije teksten te kunnen plaatsten op DRIS-displays (of andere systemen). Het platform BISON (Beheer Informatie Standaarden OV Nederland) definieert en beheert deze standaarden. Vindt u het ook lastig om ze uit elkaar te houden? In deze blog de belangrijkste koppelvlakken voor CROW-NDOV nog eens op een rijtje:
     

    Koppelvlak 1: Dienstregeling
    Dit is de dienstregeling van een vervoerder zoals deze van tevoren wordt gepland. Dat wil zeggen: alle lijnen waar bussen, trams of metro’s op rijden, de haltes waar ze stoppen, op welke dagen en op welke tijden ze rijden en nog meer. Dat nog meer is onder andere: bestemmingen, lijnkleuren, wie de lijn betaalt (welke overheid), en hoe de bus rijdt. In de praktijk geldt een koppelvlak 1 dienstregeling niet voor het hele jaar zoals een busboekje, maar een aantal weken vooruit, inclusief de geplande uitzonderingen.

    Koppelvlak 6: Actuele Punctualiteit
    Bijna elke bus heeft tegenwoordig een GPS apparaat en die posities sturen vervoerders door met 3 of 4G verbindingen. Niet alleen om zelf de bussen te kunnen beheren, maar ook voor reisinformatie door koppelvlakken. Een bus die rijdt levert dus XML-berichtjes op met daarin informatie over de status van een busrit. Dat is dus een rit die in KV1 gepland is. De berichtjes worden verstuurd aan de hand van bepaalde gebeurtenissen: onder andere voor het begin van een rit, de aankomst en vertrek op een bushalte, het rijden van de route tussen die haltes, het afwijken van de geplande route en tenslotte het einde van de rit. De meeste van deze berichten bevatten ook de GPS posities, maar niet elk bericht bevat die informatie. Met KV1 en KV6 kan je ook je eigen actuele reisinformatiesysteem bouwen, en dat is precies wat de overheden dan ook hebben gedaan om de displays bij bushaltes aan te sturen.

    Koppelvlak 7/8: Geplande reisinformatie & actuele vertrekinformatie 
    Om te communiceren over de geplande info in de actuele situatie zijn KV7 en KV8 in het leven geroepen. Dit wordt met name gebruikt om de DRIS-schermen aan te sturen, maar je kan dit ook gebruiken om een app met actuele vertrektijden te maken. Koppelvlak 7 staat voor geplande reisinformatie op haltes en koppelvlak 8 heeft als doel om afnemende systemen te voorzien van actuele vertrekinformatie gezien vanuit de halte. Een KV8 bericht bevat alle informatie die nodig is om een geplande vertrektijd volgens dienstregeling te actualiseren.

    Koppelvlak 15: Vrije teksten
    In het geval van verstoring of omleiding wordt KV15 gebruikt om reizigers daarover te informeren. Vervoerders kunnen met KV15 een semi-gestructureerd bericht sturen met informatie. Vaak zie je deze op de bushalte in de vorm van een scrollend bericht of een app als waarschuwing. Een vrije tekst bevat maximaal 255 tekens, ondersteund door een aantal vaste waardes over het bericht (zoals de oorzaak, gevolg, etc.). Deze berichten hebben ook een begin- en einddatum en tijd en worden verstuurd per halte.

    Koppelvlak 17: Mutaties op operationeel proces
    Dit koppelvlak wordt gebruikt om vervallen ritten te communiceren naar reizigers, bijvoorbeeld in geval van een ongeluk, staking of ander probleem stuurt de vervoerder met KV17 een berichtje om aan te kondigen dat de rit niet meer rijdt. Als de bus even later toch weer gaat rijden kan KV17 gebruikt worden om dat aan te kondigen. Er zitten in deze standaard nog wat andere mogelijkheden, bijvoorbeeld haltes die niet worden aangedaan of een rit die half rijdt.


     

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit bericht
>