Is er nog behoefte aan DRIS in het 'app-tijdperk'? 9 mrt 2017

    Hoe ervaren reizigers de digitale informatie borden op haltes (DRIS)? Zijn ze tevreden over de informatievoorziening en is er nog behoefte aan DRIS naast het brede scala aan reisinformatie apps? CROW-NDOV meet doorlopend de gebruikerservaring van reizigers bij haltes met DRIS. De opvallendste resultaten zetten we voor u op een rijtje:


    DRIS blijft favoriet

    Reizigers worden met een percentage van 52% het liefst geïnformeerd door informatie op DRIS-panelen. 43% wordt liever geïnformeerd door middel van een app. Provincie Zeeland is daarin een uitzondering. In deze regio wordt 77% van de reizigers bij voorkeur geïnformeerd door middel van een DRIS-display. Opvallend is dat Zeeland alleen bij knooppunten (zoals stations) DRIS-panelen heeft geplaatst. Hieruit blijkt dat er behoefte is aan meer panelen. 

    Schermafbeelding-2017-03-09-om-13-16-51.png


    DRIS op elke halte

    83% van de reizigers vindt dat elke bushalte een DRIS-display moet krijgen. Op dit moment bepalen ov-autoriteiten afzonderlijk op welke haltes DRIS-displays geplaatst worden. Over het algemeen worden DRIS-panelen geplaatst bij knooppunten en hoogwaardige ov-lijnen. Ondanks dat er steeds meer apps zijn die de reiziger van actuele reisinformatie voorzien, neemt het totaal aantal displays neemt Nederland nog steeds toe. Momenteel telt Nederland ruim 6000 displays. 

     Schermafbeelding-2017-03-09-om-13-18-18.png
     

    Reisinformatie bij verstoring en vertraging

    DRIS is een belangrijk medium bij het informeren van reizigers over vertraging en verstoring. Informatie over vertraging scoort al jaren slecht in de Klantenbarometer. Uit de doorlopende enquêtes die NDOV uitvoert blijkt echter dat reizigers de informatievoorziening bij vertraging op haltes met DRIS ruim voldoende waarderen, met een gemiddelde van een 7,5.

     

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit bericht

© Copyright 2014 CROW

>