Vertel het verder! 20 sep 2017

    Op zoek naar een goede elektrische fiets? Natuurlijk staat internet vol met adviezen, tips en testen, maar wat is nou de beste fiets voor jouw portemonnee en reisgedrag? De aardige buurman fietst elke dag fluitend naar zijn werk. Hij vertelt dat hij zijn elektrische fiets kocht bij fietsenmaker De Vries en daar goed advies kreeg. Wedden dat jij binnenkort de winkel van De Vries binnenstapt?

    TM_2890_FietsenmakerAmsterdam04-1.jpg

    Waspoeder

    Er is geen betere reclame dan mond-tot-mondreclame, ofwel mensen die spontaan jouw product, dienst, actie of evenement bij anderen aanprijzen. Of je nou een nieuw mobiliteitsproduct voor zzp-ers, een elektrische auto, een abonnement op een deelfietssysteem of gewoon een pak waspoeder probeert te verkopen maakt daarbij eigenlijk niet uit.

    Gerichte reclame

    Mond-tot-mondreclame (niet het foutieve mond-op-mondreclame) is simpelweg geloofwaardiger dan de adviezen van de organisatie zelf. De NS kan wel zeggen dat reizen met de trein prettig is, maar zij hebben daar een belang bij; jou een treinkaartje verkopen. Je enthousiaste collega heeft geen enkel belang bij het verkopen van treinkaartjes, maar zijn enthousiaste verhalen over werken onderweg zijn een stuk aanstekelijker. Bovendien is het goedkoop, want de enthousiaste collega vertelt gratis. Daarnaast is mond-tot-mondreclame vaak gerichte reclame. De collega zal waarschijnlijk pas over zijn fijne treinreizen beginnen als iemand anders heeft geklaagd over een file.

    Afbreukrisico

    Mensen willen bovendien zekerheid bij de aankoop van producten en dienst, zeker als het afbreukrisico groot is. De e-bike, een duur, complex product dat voor het eerst aangeschaft wordt, is daar een voorbeeld van. Marketingonderzoek laat zien dat mensen die zekerheid voor een belangrijk deel uit de aanbevelingen van vrienden halen. Dat maakt mond-tot-mondreclame extra waardevol.

    ‘Like’

    Mond-tot-mondreclame is al zo oud als het verkopen van producten zelf. Toch is het nog steeds actueel en gewild, bovendien heeft het door de opkomst van sociale media een nieuwe impuls gekregen. Door merken, organisaties of producten te ´liken´ op sociale media dragen we zichtbaar onze waardering hiervoor uit. Niet voor niets bevatten online advertenties vaak links naar Facebook, Twitter en Instagram, vaak voorzien van de hint ´like ons!´.
    Maar met alleen het plaatsen van een paar sociale media-icoontjes op je website ben je er nog niet. Consumenten bevelen je niet zomaar aan. Hoe zorg je ervoor dat mensen je zo waarderen dat ze spontaan over je gaan vertellen? Een heel goed product of een hele goede dienst creëren is helaas niet het complete antwoord. Wat dan wel?  

    Wees helder

    Als eerste is helderheid belangrijk. Draag duidelijk uit wie je bent, wat je doet, wat je doel is en hoe mensen aan je product kunnen komen, of zich aan je campagne, organisatie of evenement kunnen verbinden. Mensen kunnen pas aan anderen vertellen hoe goed jij bent, als ze begrijpen wie jij bent en wat je doet.  

    Wat is je doel?

    Zorg voor een hoger doel. Dat klinkt vaag, maar dat is het niet. Bedenk waar jouw organisatie naar streeft en draag dat uit, zodat mensen zich emotioneel met jouw doel kunnen verbinden en dat doorvertellen. Dat doel is vaak niet wat je organisatie doet, maar het waarom van de organisatie. Het doel is niet waspoeder verkopen of forenzen vaker laten fietsen. Jouw doel zijn frisse, schone kleren, of fitte forenzen met een laag ziekteverzuim, of een schonere lucht, of minder files. Wat dat laatste betreft; maak het doel wel eenduidig. Vertel een eerlijk, authentiek verhaal waarom jij hier aan werkt.

    muurschildering fiets

    Wees goed

    Nu heeft je consument zich kunnen identificeren met het jou. Pas dan gaan we kijken naar de operationele kant van je organisatie. Zorg daarbij als eerste dat je goed bent in wat je doet. Niemand beveelt een product of dienst aan waar hij niet minstens zeer tevreden over was. Wie een campagne ontwikkelt om forenzen meer te laten fietsen heeft daarmee niet voldoende aan een helder verhaal en een sterk geformuleerd doel. De bijbehorende campagnewebsite en –app moeten eenvoudig, overzichtelijk en stabiel zijn, anders zullen de geïrriteerde deelnemers zeker geen anderen overhalen om ook mee te doen.

    Houd aandacht vast

    Waarschijnlijk heb je nu de aandacht van je doelgroep, en heb je zelfs al de eerste ´likes´ of verwijzigen binnen. Houd die vast door regelmatig nieuwe content te versturen, of dat nou een nieuwsbrief, berichten op sociale media, YouTube-vlogs of iets heel anders is. Zorg daarnaast dat je vindbaar bent op Google en sociale media. Hoe top-of-mind je ook bent, het menselijke geheugen is bepaald niet feilloos.

    Brand advocates

    De mensen die echt jouw naam doorvertellen zijn de beste klanten die je kunt hebben. Ze vertellen niet alleen je naam en de positieve eigenschappen die ze jou toedichten door, ze zullen ook bereid zijn om een eventuele volgende aankoop bij jou te doen. Zulke mensen worden in marketingjargon brand advocates genoemd.  Veel bedrijven en organisaties belonen hun loyaalste klanten, bijvoorbeeld met een spaaractie of een winactie. Daar worden deze klanten natuurlijk nog enthousiaster van.


    NPS

    Marketing zou marketing niet zijn als ze niet een meetinstrument voor had ontwikkelt voor de mate waarin mensen bereidt zijn tot mond-tot-mondreclame. Dit meetinstrument is de NPS, ofwel de Net Promotor Score. Die mensen indeelt in Promotors, Neutrals en Criticasters, en wordt berekend door het aandeel Criticasters van het aandeel Promotors af te trekken. Daardoor ontstaat een waarde tussen -100 en 100. De interpretatie van die waarde is afhankelijk van de sector, maar vuistregel is dat een score boven de 20 sowieso erg goed is.

    Vertel het verder!

    Als uitsmijter van deze blog vragen we u natuurlijk wat u van de weblog Mobiliteit en gedrag vindt. Bent u enthousiast over de inhoud? Identificeert u zich met het delen van kennis? Nee, we zijn niet op zoek naar een stel complimentjes onder deze blog (al lezen we dat natuurlijk ook graag), maar wel naar mensen die onze nieuwsbrief doorsturen, links tweeten of onze blogs op andere wijze bij belangstellenden aanbevelen. Bent u onze brand advocate?

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit bericht

© Copyright 2014 CROW