Waarom wil je winnen? 4 sep 2015

    Winnen beheerst elk aspect van ons leven. Bedenk maar eens hoe onrustig het wordt op kantoor als de directeur toezegt dat drie collega's promotie zullen krijgen. Iedereen zal zich onmiddellijk afvragen: “Ben ik het? Helpt het als ik vandaag extra mijn best doe?” Of ga aan de zijlijn staan als een team F-jes voetbalt; de ouders van de voetballertjes lijken zich vaak nog drukker te maken dan hun kroost.
     

    Dokter Globe

    Het belang van winnen speelt een sterke rol in een slimme fietscampagne die adviesbureau Mobycon ontwikkelde voor de provinsje Fryslân; fiets met jouw schoolklas binnen tachtig dagen de wereld rond, was de uitdaging die de kinderen meekregen. Daarmee helpen ze Dokter Globe om binnen tachtig dagen de wereld rond te rijden op zijn bijzondere Mondevelo. De campagne is gebaseerd op een succesvolle campagne van de Deense bedrijven Veksø Mobility, Aros Kommunikation en Attention8.
    80-dagen.png

    App

    190 Leerlingen van zeven Fryske scholen gingen de uitdaging aan; de kinderen kregen smartphones te leen, met daarop een speciale app die bijhield hoeveel ze fietsten en de kilometers per klas optelde. Deze app is gebaseerd op de fietsrouteplanner NAVIKI. Naast winnen, is het de bedoeling dat de kinderen onderweg op hun fietstocht ook iets leren. Bij het bereiken van bepaalde steden onderweg kregen de klassen informatie over de bereikte plek en over fietsen en verkeersveiligheid daar.
     

    Groep acht

    De campagne is dan ook bedoeld om kinderen meer te laten fietsen. In de opzet is bewust gekozen voor groep acht. Deze kinderen moeten na de zomervakantie naar de middelbare school, waardoor ze vaak verder moeten fietsen. Uit onderzoek blijkt dat kinderen steeds minder fietsen. Daardoor doen ze minder ervaring op in het verkeer en worden minder vaardig op de fiets, wat leidt tot meer ongelukken.


    1300 Kilometer

    De Fryske deelnemers hebben flink doorgefietst. Winnaar OBS De Fugelflecht legde de 40.000 kilometer om de wereld af in 62 dagen. Bij een feestelijke prijsuitreiking werden ook drie individuele winnaars in het zonnetje gezet. Zij hadden elk meer dan 1300 kilometer gefietst, een prestatie om trots op te zijn.
     

    Competitie

    Met deze campagne achter de kiezen hebben de kinderen in elk geval flink wat kilometers in de benen. Of ze daardoor ook echt beter overweg kunnen met het verkeer, is niet gemeten. Bij een dergelijke campagne lijkt het te verwachten dat de kinderen die het meeste fietsten, eigenlijk al fanatieke fietsers waren, bijvoorbeeld omdat ze ver van school wonen. Aan de andere kant kan het competitie-element ervoor zorgen dat ook de kinderen die niet zo vaak fietsen werden aangespoord door hun fanatiekere klasgenoten. Docenten gaven aan dat het meedoen aan de campagne in elk geval voor veel saamhorigheid in de klassen zorgde.
     

    Winnaareffect

    Het is interessant om naar dat competitie-element te kijken. Waarom willen we zo graag winnen? De Ierse professor in de neuropsychologie Ian Robertson schreef 'Het winnaareffect'. Daarin legt hij uit dat winnen, en vooral veel winnen iets met onze hersenen doet. In dit interview vertelt legt hij uit wat er gebeurt. de testosteron die bij winnen vrij komt, maakt iemand strijdlustig en avontuurlijk, en minder gevoelig voor pijn en risico's. Robertsen stelt dat winnen even verslavend is als cocaïne.
     

    Muis

    “Het vraagstuk van het winnen beïnvloedt vrijwel ieder aspect van ons leven. Wie wint, is de factor die ons leven sterker bepaalt dan wat ook.” schrijft hij. In zijn boek haalt hij een voorbeeld van een experiment met muizen aan, waarbij een muis eerst tegen een verdoofde muis moest vechten. Dat gevecht werd natuurlijk makkelijk gewonnen. Als dezelfde muis daarna tegen een onverdoofde soortgenoot moesten vechten, was de kans dat hij opnieuw won, beduidend groter. Een ander voorbeeld uit het boek? In een vergelijking tussen regisseurs die een Oscar wonnen en regisseurs die  geen Oscar wonnen, bleek dat de Oscarwinnaars vier jaar ouder werden dan de niet-winnaars. Het effect van winnen werkt zo ons hele leven door.


    Bron:
    Het winnaareffect, Ian Robertson, 2012, ISBN: 9789490574383
    Meer lezen over winnen? We schreven er eerder over.

     

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit bericht

© Copyright 2014 CROW