Autodieet verandert mobiliteitspatroon 16 sep 2014

    door Karolien van Wijk 

    Van 10 september tot 10 oktober laten 100 topbestuurders en hun medewerkers hun auto zoveel mogelijk staan. Ze doen mee aan de derde editie van het Low Car Diet, georganiseerd door Urgenda, waarin ze zoveel mogelijk alternatieven voor de auto uittesten. Het Low Car Diet is niet de eerste actie die mensen uit de auto probeert te krijgen. Wat maakt het Low Car Diet anders?

    Succes 

    De derde editie van het Low Car Diet was al voor de start een succes; nog nooit deden zoveel organisaties mee. Op Twitter is het enthousiasme te proeven, onder meer vanwege de hippe notitieboekjes die deelnemers bij hun NS-bussinesscard cadeau kregen. Deelnemers tweeten dat ze hopen op mooi weer bij al hun fietstochtjes, of posten foto's van nieuwe fietsenrekken bij hun bedrijf. Dit jaar duurt het dieet dertig in plaats van tien dagen. "Je hebt dertig dagen nodig om een echte verandering te maken", volgens Monique Wigman, medewerker van Urgenda. 

    Urgenda zet zich in voor duurzaamheid en innovatie in Nederland. Het Low Car Diet is een van haar icoonprojecten, projecten die dienen als communicatiemiddel om te laten zien wat duurzaamheid op verschillende gebieden in de praktijk betekent. Deelnemers aan het Low Car Diet krijgen van Urgenda de mogelijkheid om zoveel mogelijk alternatieve vervoers- en werkwijzes te testen. De deelnemers communiceren via sociale media over hun ervaringen. Vaak vertellen zij in hun tweets en blogs verrast te zijn over de mogelijkheden en het comfort van alternatieven voor de auto. Ook signaleren ze verbeterpunten, zoals de topbestuurder die in het donker een bushalte zocht; zou iemand daar niet een appje voor kunnen maken? Sommige tweets waren ronduit hilarisch, bijvoorbeeld de foto van de boomlange Veolia-topman Manu Lageirse in de wat krappe electrische autoTwizzy. In 2013 bespaarden de deelnemers gezamenlijk 145.000 autokilometers en 20.000 ton CO2. Een resultaat om trots op te zijn. 

    Gedrag concretiseren 

    Het Low Car Diet zet mensen actief aan het denken over hun mobiliteitsgedrag. Normaal bepalen gewoontes een groot deel van het mobiliteitsgedrag en hebben we vaak geen correct beeld over andere reismogelijkheden. Het halen en brengen van de kinderen, zakelijke afspraken, de sportclub; als de auto eenmaal ingesleten is, is het maken van een andere keuze erg lastig. Het Low Car Diet haalt deelnemers uit deze comfort zone. Ze worden uitgedaagd om voor elke dag van het dieet nieuwe vervoersplannen te schrijven en zich daar aan te houden. Doordat het Low Car Diet zorgt voor de praktische invulling middels NS-Businesscards, OV-fietsen en andere mobiliteitsoplossingen, worden drempels weggenomen. Op de campagnesite kunnen deelnemers gebruik maken van een keur aan routeplanners, reserveringsmogelijkheden voor deelauto's en goed bereikbare vergaderruimtes.

    De aanpak bevat een implementatie-intentie, een hulpmiddel om de goede wil om te zetten in daden. De intentie is in dit geval 'ik wil de auto vaker laten staan'. De deelnemers kunnen hun intentie implementeren, door hun voornemen te koppelen aan een bepaalde situatie: 'morgen fiets ik naar kantoor en neem ik de trein naar mijn zakelijke afspraak'. Omdat het Low Car Diet haar deelnemers vraagt om gedrag concreet te maken, is de kans dat het wordt uitgevoerd groter.


    Door gebruik te maken van sociale media voert het Low Car Diet de druk nog wat meer op. Deelnemers twitteren, bloggen en posten foto's en filmpjes over hun nieuwe vervoerservaringen. Wie op Twitter zoekt op #lowcardiet kan meegenieten. Met zoveel publiek kun je niet meer stiekem in de auto stappen. Niet alleen je collega's lezen mee, maar de hele wereld. Een positieve tweet is niet alleen gunstig voor jezelf, maar ook voor een positieve, groene uitstraling voor je werkgever. Met je tweets creëer je een voorbeeldfunctie. Urgenda laat niet voor niets topbestuurders meedoen; als zij dit kunnen, dan kan jij dat toch ook?

    Hoe houd je het vol?

    Net als bij een echt dieet (het #lowcarbdiet is immers maar een letter verschil), werkt een kortstondige gedragsverandering uiteindelijk niet; de kilo's komen er na het dieet vanzelf weer aan. Maar net als bij een echt dieet helpt deze actie ook om te ontdekken dat een ander gedragspatroon ook voordelen kan hebben. Urgenda hoopt daarom dat het autodieet voor organisaties het begin is van een echte gedragsverandering. Voor, tijdens en na het Low Card Diet vullen bedrijven checklists in. De resultaten worden door Urgenda samen met de deelnemende bedrijven besproken, liefst in de vorm van een workshop waarbij Urgenda de betreffende organisatie helpt om het gewenste gedrag te borgen. Onder andere Unilever en Landal Greenparcs zijn na het Low Car Diet en een aantal workshops van Urgenda in actie gekomen om een duurzamere mobiliteit voor hun werknemers te bewerkstelligen. Bovendien doen ze dit jaar weer mee aan het Low Car Diet. Urgenda merkt dat het Low Car Diet en de workshops effect hebben; organisaties worden op een leuke en praktische manier aan het nadenken gezet over mobiliteit. Maar hoe duurzaam dat effect is, kan Urgenda nog niet zeggen. De organisatie verwacht in maart 2015 onderzoeksresultaten te hebben.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit bericht

© Copyright 2014 CROW