No ridiculous car trips: Zweeds project prima toepasbaar in Nederland 12 sep 2011

    door Friso Metz 

    Even terug berichtte dit blog over een bijzonder project in Malmö: bewoners van deze Zweedse stad werden uitgedaagd om op te schrijven wat hun meest belachelijke autorit was. Doordat mensen dit opschreven, beseften ze dat het nodig was om minder vaak de auto te pakken. De effecten waren enorm. Bij het KpVV vroegen we ons af of zo’n confronterende boodschap wel kon werken in Nederland. Want we hebben allemaal het gevoel dat het (in ieder geval in onze cultuur) weinig zin heeft om mensen erop te wijzen dat de auto ‘slecht’ is. 

    Via Twitter, LinkedIn, e-mail, een poll op deze blog en niet te vergeten in persoonlijke gesprekken kregen we opvallend veel feedback. Een korte samenvatting van de reacties: 
    • 17 lezers van dit blog (80%) vonden dat de campagne weliswaar gedurfd is, maar dat je die prima kan toepassen. 20% vond het zinvol om de boodschap eerst bij een kleine groep te testen, voordat je ‘los gaat’. Niemand vond het 'typisch Scandinavisch' of dat een vergelijkbare actie in Nederland tot mislukken gedoemd zou zijn.
    • Op Twitter werd dit beeld gedeeld. Lars Lutje Schipholt en Wolfje van Dijk bedachten de kreet “Stop de achterlijke autorit”. Christian Evers twitterde dat zijn vriendin een belachelijke autorit maakte: 300 meter naar een parkeerplek om vandaar 1 km te lopen naar de stad.
    • In de KpVV-discussiegroep op LinkedIn ging de discussie over de vraag of automobilisten die de auto voor korte ritjes gebruiken, auto-diehards zijn of dat het om gewoontegedrag gaat dat goed doorbroken kan worden. Overheden zijn bang om mensen aan te spreken op hun mobiliteitsgedrag terwijl dit op zich niet verkeerd is. 
    • We kregen diverse mails en cc’s van mensen die het bericht hadden doorgestuurd, omdat ze vonden dat zij (of anderen!) er iets mee moesten doen. Daar zaten ook mensen tussen die niets van ‘autootje pesten’ moeten hebben, maar de aanpak van Malmö  geweldige vonden.
    Het project Bereikbare Vallei voegde de daad bij het woord: tijdens het Fietsfestival op 10 september 2011 in Ede konden bezoekers meedingen naar de ‘meest absurde autorit van Ede’. 

    Veel positieve feedback dus. Uit de reacties blijkt dat de campagne in Malmö een goede toonzetting heeft en niet nodeloos confronterend is. Diverse verkeersprofessionals zien mogelijkheden om dit in eigen land toe te passen. We hoeven niet op te roepen wie als eerste durft, en zijn  benieuwd naar de resultaten in Ede. Wie volgt?


    Friso Metz werkt bij het Kennisplatform Verkeer en Vervoer en deelt kennis over mobiliteitsmanagement en het beïnvloeden van reisgedrag.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit bericht

© Copyright 2014 CROW