Het Geheim van de OV-fiets 15 nov 2016

    Dinsdagavond, na een werkdag door naar Utrecht. Eten bij vriendin A en daarna een feestje bij vriendin B. Lopen tussen de beide adressen kost een half uur, en is bovendien rotwerk op mijn nette schoenen. De stadsbus is een optie, maar amper sneller dan lopen. Ik overweeg ze beiden niet eens. Volgens de app zijn er nog voldoende OV-fietsen in de stalling. Even later zoef ik over de Croeselaan op weg naar mijn eetafspraak. Ik zou niet meer weten wat ik zonder OV-fiets zou moeten, en met mij vele anderen.

    100.000 Fietsritten

    De OV-fiets begon als een zelfstandige stichting in 2003. In 2004 waren er 70 huurlocaties, 800 fietsen, en 11.000 abonnees die 100.000 fietsritten maakten. Per 1 januari 2008 nam NS de stichting over en sindsdien is het systeem eigendom van de Nederlandse Spoorwegen.
    Sinds de oprichting is de OV-fiets elk jaar gegroeid. In 2015 waren er 277 verhuurlocaties, en de 177.000 abonnees waren goed voor 1.900.000 fietsritten. Bovendien mogen reizigers met een NS-businesscard, mits ze toestemming hebben van hun directeur, ook OV-fietsen huren. De ov-fiets is daarmee een megasucces, en inspireerde veel andere ontwikkelaars van nieuwe mobiliteitsproducten.

    Simpel

    Wat is de sleutel van het succes van de OV-fiets? Het grote geheim van de OV-fiets is dat hij eenvoudig, goedkoop en praktisch is. Hieronder de lessen die we kunnen leren van de OV-fiets.
    Als eerste is het systeem eenvoudig. Wie een OV-fiets wil neemt een abonnement en laat dat op een OV-chipkaart zetten. Bij bemande fietsenstallingen laat je de sleutel en de kaart scannen, of je trekt een OV-fiets uit de kluis op een onbemand station, even het zadel op de juiste hoogte stellen en weg ben je. Betalen is niet nodig, want de rekening volgt maandelijks per e-mail en wordt automatisch afgeschreven van je rekening. Geen gedoe met borg, registratie op carbonpapier, handtekeningen of identiteitsbewijzen.  Wetenschapper en cabaretier Jasper van Kuijk beschreef in deze column treffend hoeveel simpeler het is om een OV-fiets te lenen, dan een klassieke huurfiets.

    Zelfde station

    Daarmee komen we automatisch bij het tweede punt; de OV-fiets is goedkoop. En de OV-fiets is vooral veel goedkoper dan de klassieke huurfiets. Een abonnement kost een tientje per jaar, 24 uur een OV-fiets huren kost € 3,35 per 24 uur. dat gaat overigens veranderen; vanaf 1 januari wordt het abonnement afgeschaft en gaat de huurprijs omhoog.
    De OV-fiets moet wel weer ingeleverd worden op de locatie van vertrek. Wie de fiets op een andere locatie inlevert betaalt tien euro extra. Maar deze regel gaat misschien veranderen; in Den Haag wordt momenteel een experiment uitgevoerd waarbij huurders hun OV-fiets op tien verschillende locaties in Den Haag mogen inleveren.

    Juiste plek

    Tenslotte is de OV-fiets praktisch. Hij staat namelijk precies waar we hem nodig hebben op het moment dat we hem nodig hebben. Precies; op het moment waarop we uit de trein stappen in een stad waar onze afspraak te ver is om lekker te lopen, en de stadsbus geen optie is.

    Last mile

    Daarmee is de OV-fiets tot nu toe het beste antwoord op de beruchte ‘last mile’, de laatste kilometers naar de bestemming. Simpelweg; niet elke bestemming ligt op loopafstand van een station, maar met de OV-fiets kom je overal. Voor wie een afspraak bij het CROW in Ede heeft is de OV-fiets het juiste antwoord, maar ook dagjesmensen en toeristen in grotere steden zoals Amsterdam weten de OV-fiets te vinden. Leuke bijkomstigheid voor steden waar veel bezoekers de OV-fiets pakken; bezoekers die per fiets het winkelcentrum in gaan, geven meer uit. En last but not least; van fietsen worden we ook nog eens echt gelukkiger. Het is dan ook niet voor niets dat zelfs het immer kritische Rover fan is van de OV-fiets.
    De fiets als oplossing voor de last mile is nu ook terug te zien in het concept Park and Bike, dat  de potentie lijkt te hebben om de OV-fiets voor de automobilist te worden. 

    Stekker

    In het verleden is geprobeerd om de OV-fiets uit te breiden met e-bikes en e-scooters, en er zijn zelfs plannen geweest voor segways. Dat draaide helaas uit op een teleurstelling; er was simpelweg te weinig vraag naar de duurdere voertuigen. De OV-segway heeft nooit het levenslicht gezien en in 2015 trok NS de stekker uit de e-bike en e-scooter. Sindsdien richt de OV-fiets zich weer volledig op fietsen. Daarbij worden reizigers nauw betrokken; in de zomer van 2015 mochten reizigers op het station van Utrecht OV-fietsen testen, en hun favoriete type OV-fiets aanwijzen.

    Misgrijpen

    Er zit maar een groot nadeel aan de populariteit van de OV-fiets; hij is nogal eens op. Zeker op de populairdere locaties grijpen reizigers die een OV-fiets willen lenen nogal eens mis. Die klacht bestaat eigenlijk al jaren; uit een onderzoekje in 2011 blijkt dat twintig procent van de OV-fietsgebruikers weleens een lege stalling aantreft. Die klacht bestaat nog steeds. Regelmatig plaatst NS nieuwe fietsen bij, waaronder op veelgebruikte ov-knooppunten waar geen trein komt. Ook zorgt NS voor extra OV-fietsen bij grote evenementen. Toch zijn de OV-fietsen nog steeds niet aan te slepen. Nog een ergernis: technische problemen. De fietsen worden veel gebruikt, en zijn ondanks hun robuuste voorkomen nogal eens stuk. Ook de uitgifte loopt weleens mis. Wie het CROW-kantoor in Ede bezoekt zal er op het station misschien tegenaan lopen dat er wel OV-fietsen beschikbaar zijn, maar dat het elektronisch aanmelden bij de onbemande stalling niet werkt.

    Digitaal

    Een schrale troost voor reizigers is dat in de NS-app inmiddels zichtbaar is op welke stations nog OV-fietsen beschikbaar zijn. De Geodienst van de RuG maakte een kaart waarin de beschikbaarheid van OV-fietsen per locatie live te zien is. Daarvoor maakten ze gebruik van open data.

    Uiteindelijk is de OV-fiets een briljant idee en blauw en geel. De boodschap van de OV-fiets voor iedereen die een mobiliteitsoplossing wil bedenken is vooral; houd het simpel. Zelf blijf ik een tevreden gebruiker. Morgen brengt de OV-fiets me hopelijk weer snel naar mijn afspraak.


    -Door de redactie-


     







     

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit bericht

© Copyright 2014 CROW