Denk jij als een gedragsveranderaar? 25 nov 2015

    In welke mate ben jij in staat om aan de slag te gaan met gedragsveradering? Met behulp van de onderstaande vragen kun je nagaan of je de juiste mindset hiervoor hebt, hoeveel je al in praktijk brengt en welke zaken voor jou nog een blinde vlek zijn.

    337px-New_Zealand_TW-33_(pedestrians_-_turn_right)-svg.png

    Uiteraard helpen de vragen je herinneren aan de belangrijkste aspecten van gedragsbeïnvloeding waarop je je kunt focussen. Stel jezelf de onderstaande vragen en geef een score van 1 (sterk) tot 5 (zwak) voor zowel de theorie als de praktijk.

    Veel plezier!
     
    Denk jij als een gedragsveranderaar?
    Vraag In theorie In de praktijk
    1 Mijn vertrekpunt is het verkrijgen van een beeld van het leven van alledag van het publiek dat ik wil bereiken en de zaken die deze mensen bezighouden.    
    2 Ik investeer tijd en moeite om te doorgronden waarom mensen doen wat ze doen en probeer diep inzicht te krijgen in wat deze mensen beweegt en motiveert.    
    3 Ik vermijd ‘one size fits all’ oplossingen en kijk naar verschillende manieren om mensen te segmenteren. Dat alles om beter maatwerk te kunnen leveren.    
    4 Ik stel meetbare gedragsdoelen en gebruik deze om realistische en haalbare doelen te stellen, waardoor de doelgroep stapsgewijs kan veranderen.    
    5 Ik denk goed na over wat ik de mensen aanbied. Stimuleert hen dit om hun gedrag te veranderen? Welke beloningen krijgen ze bijvoorbeeld? Is dat iets wat ze waarderen, en niet iets dat ikzelf waardevol vind?    
    6 Ik denk goed na over het concurrerende gedrag (welke andere keuzes kunnen deze mensen maken?) Ik ga altijd na hoe je hier mee om kunt gaan.    
    7 Ik kijk naar het individu in zijn brede sociale context en addresseer factoren die buiten het bereik van het individu liggen, maar wel rechtstreeks zijn gedrag beïnvloeden.    
    8 Ik zorg ervoor dat oplossingen en diensten gemakkelijk te gebruiken zijn en goed bereikbaar en toegankelijk zijn voor de mensen. Als het even kan zorg ik ervoor dat het leuk is en laagdrempelig is om mee te doen, en er een aanleiding is om er met andere mensen over te gaan praten.    
    9 In alle communicatie ga ik na of dit aansluit bij de taal, toon en stijl van de doelgroep, zodat de mensen het begrijpen en waarderen.    
    10 Ik ga altijd na of ik me niet baseer op eigen aannames. Want iets wat op de ene plek voor een bepaalde doelgroep werkt, werkt niet automatisch ook op andere plekken.    
    11 Het succes van wat ik doe, meet ik af aan de mate waarin het beïnvloedt wat mensen daadwerkelijk doen (en niet aan wat ze weten, willen of denken).    

     

    Totaalscore:

    Aan deze test is geen advies verbonden. Het gaat om zelfinzicht. Hoe hoog zijn jouw scores? En die van je collega’s? Bepaal zelf of je voldoende scoort, of dat je nog kunt verbeteren. En deel onderstaand je bevindingen!

    Bron:
    The National Social Marketing Centre

    - door Friso Metz -
    Friso Metz werkt voor Advier en Match Mobiliteit.
     

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit bericht

© Copyright 2014 CROW