Take a #trainfie! 18 nov 2014

    Opeens nam je geen foto's meer, maar maakte je selfies. Nu steeds meer mensen een smartphone bezitten, worden we overspoeld met selfies voor bekende gebouwen, op reis of bij sociale gelegenheden. Vooral bij jonge mensen is de selfie niet meer weg te denken. Niet voor niets werd 'selfie' het woord van 2013. Marketeers zien er wel brood in en de selfie-campagnes schieten als paddenstoelen uit de grond. De selfie zegt namelijk meer over onszelf dan we denken. 

    De Oxford Dictionary definieert de selfie als: 'photograph one has taken of oneself, typically with a smartphone or Webcam and uploaded to a social media Web site'. Selfies lijken vooral genomen te worden om de wereld te laten zien wat je aan het doen bent en met wie, maar vooral om te laten zien hoe leuk, gaaf of stoer dat is. Wereldwijd worden inmiddels 1,8 miljoen foto's per dag geüpload op social media-kanalen. 

    Zelfconcept

    Om te snappen waarom selfies interessant zijn voor marketingcampagnes, kijken we eerst naar de achtergrond van de selfie. Een selfie is een stukje identiteit, het zegt iets over de maker. Door het maken en delen van een selfies, delen wij een zelfconcept. Een zelfconcept bestaat uit een collectie van dingen die bij ons horen, en die ieder mens uniek maakt. Mensen gebruiken bewust en onbewust activiteiten, merken en producten om zo'n zelfconcept te ondersteunen. Deze merkidentificatie zorgt voor een sterke ‘brand commitment’, waardoor de lange termijn relaties tussen gebruiker en merk, product of activiteit ontstaan. Dit is precies wat marketeers willen bereiken. 

    User generated content 

    Omdat we selfies delen, delen wij ons zelfconcept en alles wat daarbij hoort met onze vrienden, volgers of met de hele wereld. Daardoor veranderen selfies in user generated content. De foto's van andere consumenten van een bepaalde dienst of product, beschouwen we als 'echter' dan een gewone reclamefoto. Daardoor geloven we sneller dat het product beter of de activiteit leuker is. Consumenten hebben simpelweg meer vertrouwen in een paar leuke selfies dan in een mogelijk bewerkte reclamefoto. User generated content kan van grote invloed zijn op de zaken waar we ons mee willen associëren. Veel merken moedigen hun gebruikers daarom aan om selfies te nemen, en die te posten met een hashtag. 

    NS

    Selfie-marketing draait dus vooral om het versterken van de band met het getoonde product. Dat is niet alleen handig voor spijkerbroekfabrikanten, maar ook voor mobiliteitsmanagers. Nieuw mobiliteitsgedrag moet immers ook verkocht worden. NS ging als eerste vervoerder aan de slag met het fenomeen selfie. Bij de verbouwing van station Den Haag Centraal werden reizigers opgeroepen om een selfie te maken. Twee maanden later plaatste NS het resultaat op het station; 300 reizigers die laten zien dat zij een band met de NS en Den Haag Centraal hebben

    Daarmee was NS nog niet uitgeselfied. Afgelopen zomer ontwikkelde NS een selfie-campagne over Teun. Teun is een wat hipsterachtige knul van voor in de twintig en net afgestudeerd. Zoals veel leeftijdsgenoten gaat hij eerst een jaartje op reis. Zijn selfie-verslag was te bewonderen op vele NS-abri's en werd samengevat in een hip filmpje. 



    De bedoeling van Teun is duidelijk; treinreizen is cool. Dat zijn veel meer mensen met hem eens; zoek op #treinfie, en zie hoeveel liefhebbers de trein heeft. De leukste #treinfie werd vorig jaar geschoten in een trein die urenlang stilstond; de hele coupé ging gezellig samen op de foto. Dat zoeken op #fietsfie veel minder resultaat oplevert, heeft waarschijnlijk een praktische oorzaak; een treinreiziger heeft tijd zat om een leuke selfie te maken, terwijl een fietser zijn ogen beter op het verkeer kan houden. 

    Over-exposure

    De keerzijde van de selfie is een over-exposure. Wie dagelijks meerdere selfies post om te laten zien hoe geweldig zijn of haar leven is, zal waarschijnlijk voornamelijk irritatie oproepen. Het woord 'selfie' lijkt niet voor niets verdacht veel op 'selfish'. Dat betekent dat marketeers bij het opzetten van een selfie-campagne moeten uitkijken voor een te veel aan selfies en selfie-achtige uitingen. Daarmee zetten ze juist die 'echtheid' die ze zo graag willen bereiken, op het spel. Dat is jammer, want onder andere de campagne over Teun laat zien hoe leuk een goede selfie-campagne kan zijn. Wat dacht u trouwens van deze #blogfie?

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit bericht

© Copyright 2014 CROW