Tien krachtige tips om effectief te communiceren 18 mei 2015

    In het leuke boekje ‘Stop met communiceren!’ laat auteur Harrie van Rooij zien waarom communicatie meestal mislukt en hoe je hier verandering in kunt brengen. De kernboodschap is dat de context waarin mensen keuzes maken heel rommelig is. Als je rekening met deze context houdt, kun je effectiever communiceren.

    Van Rooij geeft een enorme hoeveelheid praktische adviezen op het gebied van communicatie. Een eerder blog over zijn boek ging in op Oblomovs, veranderhaters en andere karikaturen. Dit blog somt de belangrijkste tips op. 

    Geef een krachtig signaal 

    Ons brein wordt als een magneet aangetrokken door alles wat concreet, tastbaar en dichtbij is. Hierdoor geven de voorkeur aan zaken die bekend, vertrouwd, duidelijk en concreet zijn. 

    Tip 1. Gebruik eenvoudige, concrete taal. Dat is geloofwaardiger. Spreek niet over 2000 calorieën, maar over vier hamburgers. Herhaal de boodschap. Dat biedt meer herkenning. Bovendien leidt dit tot meer positieve associaties. Creëer eenvoudige frames, waarin enkele gemakkelijk voorstelbare ideeën of op een logische manier samenkomen. Dat maakt het gemakkelijker om de boodschap te onthouden en geeft mensen een ‘kader’, een reden om mee te doen. Benut het juiste moment en de juiste plaats. Daarvoor moet je weten wanneer mensen de beslissing nemen. 

    Tip 2. Zet vertrouwde personen in. Ga na wie de juiste boodschapper is. Let vooral op veranderhaters en wij-mensen (zie vorige blog). Stel jezelf de vraag of iemand anders de boodschap kan brengen. 


     

    Wakker een verlangen aan 

    Wakker het verlangen naar een beloning aan op het juiste moment, krachtig, aansprekend en onweerstaanbaar. Dat is nodig wanneer motivatie niet vanzelfsprekend is. Bijvoorbeeld als mensen weinig tegen jouw plan hebt, maar ze er tegelijkertijd niet voor in de rij staan. Financiële beloningen kunnen contraproductief werken en juist de eigen motivatie wegnemen. 

    Tip 3. Zorg voor een aantrekkelijk perspectief voor de lange termijn. Verplaats je daarvoor in de belangen en de verlangens van je doelgroep. Schets het ‘voordeel van het voordeel’: je kunt bijv. een fotocamera verkopen door alle mooie technische snufjes aan te prijzen, maar je kunt beter laten zien wat voor prachtige kiekjes je er mee kunt maken. Tegelijkertijd leven mensen in het hier en nu. Als iets alleen op de lange termijn voordelig is, dan haken mensen af. Zorg dus voor direct voordeel. Bijvoorbeeld door snel feedback te geven. 

    Tip 4. Concentreer je op de intrinsieke motivatie van de mensen. Voorkom dat financiële beloningen die verstoren, waardoor mensen het uiteindelijk voor het geld doen. Waardeer inspanningen met bedankjes, aardigheidjes en informatie. Geef statusbeloningen: vermeldingen, complimenten en zo. Deel eens een post van een trouwe klant met je volgers op Facebook. 

    Trigger eenvoud 

    Als iets heel makkelijk is, dan doe je het, ondanks dat je niet zo gemotiveerd bent. Kleine belemmeringen zorgen ervoor dat we iets toch niet doen, ondanks dat we het best willen. Als je gewenst gedrag eenvoudig maakt en uitstraalt dat dit heel gemakkelijk is laten zien dat iets eenvoudig is, vergroot je de kans dat mensen dit gedrag gaan vertonen. 

    Tip 5. Maak grote dingen klein. Als de verandering te groot lijkt, beginnen mensen er niet eens aan. Misschien zie je er als een berg tegenop om je hele huis schoon te maken. Maar alleen de keuken schoonmaken zie je wel zitten. Best kans dat je daarna zin hebt om daarna nog meer te doen. Als er meerdere (kleine) stappen zijn, maak dan steeds duidelijk waar de stappen naartoe leiden, en hoeveel stappen er nog zijn. Dat maakt het overzichtelijk en duidelijk. Maak tegelijk het wat lastiger om het ongewenste gedrag wat te vertonen.

     

    Tip 6. Bied hulp als mensen iets nieuws moeten doen. Bijvoorbeeld als op een station voor het eerst de poortjes zijn gesloten, of als er een nieuwe fietsenstalling wordt geopend. Zo kan je mensen laten wennen aan een nieuwe situatie. 

    Breng emoties over, geen argumenten 

    Argumenten zijn alleen zinvol als het publiek welwillend is en ontspannen tegenover een bepaalde boodschap staat. Wil je de boodschap over laten komen, laat mensen deze dan voelen. Wakker Dier transformeerde in een reclamespot een kiloknaller in een kale, slecht uitziende kip. Het effect is vele malen sterker dan alleen de feiten vertellen. 



    Tip 7. Argumenten roepen gemakkelijk afweerreacties op. Iemand die niet wil, weerlegt de argumenten gemakkelijk en bijt zich nog vaster in zijn eigen mening. Emoties hoef je niet te creëren: ze bestaan al! Zoek naar het netwerk van metaforen, beelden, symbolen, belangen en woorden waarmee je de emotie kunt raken. Als je je ergens mee kunt associëren, dan werkt dit veel sterker door dan een inhoudelijk argument. 

     

    Tip 8. Laat mensen zelf argumenten verzinnen in plaats deze van buitenaf op te dringen. Wat je zelf bedacht hebt, is van jou. Dat vergroot ook de behoefte om hiernaar te handelen. Dit brengt ons bij het laatste onderwerp: 

    Speel in op het verlangen om consistent te handelen 

    We willen dat ons gedrag samenhangend en logisch is. Als dit niet het geval lijkt, lossen we dat op met een goed verhaal. 

    Tip 9. Vraag kleine commitments. Laat mensen al een klein beetje meedoen, voordat je ze echt vraagt om mee te doen. Als ze zich al betrokken voelen, is de stap naar ‘echt meedoen’ veel kleiner. 

    Tip 10. Het kan nuttig zijn om mensen te confronteren met de eigen inconsistentie van mensen. Toon het contrast tussen wat ze zeggen en wat ze doen. Ontdek hoe mensen schijnbaar inconsistent gedrag (bijvoorbeeld roken en naar de sportschool gaan) met elkaar rijmen. Dat kan aangrijpingspunten opleveren om gedrag te veranderen. 

     
    -door Friso Metz-

    Friso Metz werkt voor Advier en Match Mobiliteit

    Bron: 
    Stop met communiceren! Waarom communicatie meestal mislukt en hoe je daar verandering in brengt, Harrie van Rooij, Adfo Groep, 2014

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit bericht

© Copyright 2014 CROW