Niet storen, ik lees/reis 4 mrt 2016

    Wat doet u als u in de trein zit? Misschien klapt u een laptop open, of pakt u de telefoon voor een Whatsapp-gesprek of een potje Wordfeud, maar de kans is behoorlijk groot dat u een boek of e-reader pakt. Zeker op langere treinreizen is het heerlijk om onderuit te zakken met een fijn boek. Voor je het weet reis je niet meer naar Zoetermeer, maar neem je de nachttrein naar Lissabon, naar een druk en chaotisch Italiaans station of naar een piepklein Brits stationnetje, waar de trein alleen op verzoek stopt.

    Er zijn veel mooie boeken geschreven over treinreizen, en niet voor niets. Treinreizen, vooral langere reizen, geven de mogelijkheid tot ontspanning en verdieping. Wat past daar beter bij dan een boek? Lezen en treinreizen lijken onlosmakelijk met elkaar te zijn verbonden.

    DSC03882.JPG

    Boek mee

    Volgens NS heeft maar liefst 75% van de reizigers meestal iets te lezen bij zich. Dat kan een krant of een tijdschrift zijn, maar het is vaak een e-reader of een boek. Gezien de band tussen boeken en treinreizen is het niet bijzonder dat NS actief is op leesgebied. Sinds 2001 werkt NS met het programma Tijd voor lezen, waar een scala aan literaire activiteiten in vertegenwoordigd is. NS geeft op de Tijd voor lezen-site onder andere tips voor literaire uitstapjes, organiseert lezingen door schrijvers en er vallen af en toe boeken te winnen. Ook in haar magazine Spoor besteedt NS regelmatig aandacht aan lezen.

    Druk in de trein

    Naast haar eigen activiteiten is NS sponsor van de Stichting CPNB en steunt daarmee belangrijke en bekende leesbevorderende campagnes zoals de NS Publieksprijs, de Kinderboekenweek en Boekenweek. Een hele bekende activiteit is het gratis reizen met het Boekenweekgeschenk, wat dit jaar voor de 15e keer mogelijk is. Reizigers in bezit van het Boekenweekgeschenk Broer door Esther Gerritsen, mogen op zondag 20 maart gratis treinreizen. Gesloten poortjes op stations zijn geen hindernis; de boekjes zijn voorzien van een barcode om de poortjes te openen. De actie is razend populair: vorig jaar reisden 240.000 mensen gratis met een boekenweekgeschenk. NS waarschuwt al dat het drukker kan zijn dan op gewone zondagen.

    Sponsor

    NS zegt met deze acties lezen te willen bevorderen. Dat past binnen het sponsorbeleid van NS, dat erop gericht is bij te dragen aan de maatschappelijke rol van de organisatie. Daarnaast vindt NS het belangrijk dat de sponsoractiviteit de reizigers ook wat oplevert. NS noemt het zelf niet, maar het sponsoren van literaire activiteiten draagt zeker bij aan het imago. Volgens vakblad Marketingtribune is bijvoorbeeld de Kinderboekenweek minder bekend dan NS, maar de waardering voor het merk Kinderboekenweek is veel hoger dan de waardering voor het merk NS. Het sponsoren van literaire activiteiten zoals de Kinderboekenweek biedt groeikansen voor het imago van NS.

    Associatie

    Als reiziger ga je het positieve van lezen associeren met NS, en dat levert NS goodwill en een sterker merk op. Op de website van Werken bij NS legt Nathalie Hetteman, communicatiemanager bij Tijd voor Lezen het als volgt uit:
    ”Sponsoring is wat minder marktgericht en meer merkgericht. ‘Via campagnetracking kunnen we zien we dat Tijd voor lezen veel sympathie opwekt. Dat is handig, want NS heeft wat vet op de botten nodig als het aankomt op credits bij het publiek. Van een vriend kun je meer hebben dan van een vreemde. Zo werkt het ook met het merk NS. Met een focus op de beleving van de reistijd en het lezen, kunnen we de connectie tussen de reiziger en NS verbeteren.”

    DSC04010-(2).JPG

    Prettig reizen

    NS doet haar best om te zorgen dat treinreizen en lezen elkaar versterken. Maar wat moet een reiziger die onverhoopt door zijn leesvoer heen is? De meeste grotere stations beschikken gelukkig over een stationsboekhandel met een bescheiden aanbod. Of pak de trein naar Haarlem; dat is tot nu toe het enige station met een eigen bibliotheek.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit bericht

© Copyright 2014 CROW