Laat de mensen zelf jouw boodschap verspreiden 4 jan 2012

    door Friso Metz en Gerard Tertoolen

    Hoe meer mensen over jouw boodschap praten, des te groter het bereik en des te groter de kans op succesvolle gedragsverandering. Zorg dat niet jij de boodschapper bent, maar je doelgroep. En dat zij het als hun eigen boodschap brengen. 

    Hulpmiddelen om de boodschap snel te verspreiden

    Voor het verspreiden van de boodschap en het versterken van het effect zijn er twee belangrijke tools. 
    1. Mond-tot-mondreclame. Dit is het krachtigste marketinginstrument dat er bestaat.
    2. Storytelling. Verhalen inspireren, zijn leuk om te horen en zijn makkelijk om over te brengen naar anderen. En als er een verhaal te vertellen is, heeft er klaarblijkelijk een verandering plaatsgevonden. 

    Mond-tot-mondreclame bevorderen

    Wie anderen vertelt over wat hem bezig houdt, versterkt zijn eigen motivatie én stimuleert anderen. Zie de opmerkingen over commitment van de psycholoog Cialdini. Tien tips:

    1. Benadruk persoonlijk voordeel (en niet alleen de financiële kant): in de trein kun je lezen. 
    2. Zet opinieleiders en geloofwaardige bronnen in. Dat helpt mensen over drempels heen en zet ze aan tot actie. 
    3. Verkrijg steun. Laat mensen zich positief ergens over uitspreken, zich inschrijven voor een actie of met een handtekening zeggen dat ze het belangrijk vinden. Dat vergroot de kans dat mensen er naar gaan handelen. Noot: als mensen jouw initiatief ‘liken’ op bijvoorbeeld facebook, draagt dit ook bij (zie ook het Cialdini-principe over sociale bewijskracht).
    4. Betrek sleutelpersonen vroeg in het proces. Dat kunnen ‘bobo’s’ zijn maar ook om mensen in wie de groep vertrouwen heeft.
    5. Zet ‘peers’ in: mensen die elkaar helpen, problemen oplossen en succes samen vieren. Bezoek bijvoorbeeld een groep of organisatie waar je van kunt leren. 
    6. ‘Voor elk wat wils’. Laat zien dat er voor iedereen opties zijn om te veranderen. 
    7. Sluit aan bij actualiteit in de media. Dat maakt mensen meer ontvankelijk en geeft geloofwaardigheid. 
    8. Geef erkenning als mensen iets bereikt hebben. Dat stimuleert ze om door te gaan en om na een kleine stap een grote stap te zetten. 
    9. Geef feedback. Laat mensen zien wat zij persoonlijk, als huishouden of als groter geheel (wijk, bedrijf) hebben bereikt. Daarmee maak je het resultaat zichtbaar 
    10. Gebruik geheugensteuntjes en tips. Die herinneren mensen aan dingen die ze anders misschien zouden vergeten. 

    Door hier op in te spelen vergroot je het succes van een campagne aanmerkelijk. Zorg dat mensen er positief over gaan praten! 

    De plakfactor: hoe zorg je dat verhalen blijven hangen?

    Kies voor levendige persoonlijke boodschappen en gebruik je beelden die dicht bij de beleving van de doelgroep staan. Daardoor onthoud je de boodschap makkelijker.

    In het boek ‘de plakfactor’ beschrijven Dan en Chip Heath hoe het komt dat sommige ideeën aanslaan en andere niet. Zes factoren bepalen of iets blijft ‘hangen’ of niet:

    1. eenvoud: vind de kern van de boodschap en vertaal deze naar een zo simpel mogelijke vorm 
    2. onverwacht: zorg voor een onverwachte draai in het verhaal 
    3. concreet: concrete beelden blijven ons beter bij 
    4. geloofwaardig: ideeën moeten geloofwaardig zijn om te beklijven. Cijfers werken vaak niet. 
    5. gevoel: stop emotie in je verhaal 
    6. met een verhaal: vertel elkaar in plaats van dat iemand iets uitlegt. 


    Friso Metz werkt bij het Kennisplatform Verkeer en Vervoer en deelt kennis over mobiliteitsmanagement en het beïnvloeden van reisgedrag. Gerard Tertoolen werkt bij XTNT als gedragspsycholoog.

    Bronnen Understanding Voluntary Travel Behaviour Change, Elizabeth Ampt, 26th Australian Transport Research Forum, Wellington, New Zealand, 1-3 October 2003. 
    De plakfactor, Waarom sommige ideeën aanslaan en andere niet, Dan Heath en Chip Heath, Pearson Education uitgeverij, 2007.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit bericht

© Copyright 2014 CROW