Cool filmpje verbetert imago bus 17 feb 2015

    De bus is cool, de chauffeur is cool en nu blijkt de reiziger ook al cool te zijn. De Deense vervoersautoriteit Midttrafik verraste in 2012 vriend en vijand met, volgens de Amerikaanse Huffington Post, 'The worlds coolest Bus Company Advert'. Het filmpje trok bijna vier miljoen kijkers op YouTube. Maar werkte de campagne ook? 

    Jongeren vinden de bus niet cool, zo bleek in 2012 uit onderzoek in opdracht van Midttrafik. Het Deense onderzoeksbureau Epinion voert het jaarlijkse klanttevredenheidsonderzoek van Midttrafik uit. Uit de data-analyse bleek dat 46% van de jongeren tussen de 18 en 34 jaar de bus geen aantrekkelijk vervoermiddel vond. Ze zagen de bus als een vervoermiddel voor mensen met weinig geld en vonden dat de bus een slecht imago had. 

    Midttrafik is de vervoersautoriteit in Midden-Jutland, waar onder andere de stad Århus ligt. In deze regio wonen 1,2 miljoen mensen. Midttrafik is opdrachtgever van al het lokale openbaar vervoer, waaronder veel buslijnen. 

    Om de bus een beter imago te bezorgen onder jongeren, bedacht Midttrafik een campagne die bestond uit een Facebookpagina en een filmpje dat onder andere in bioscopen in de regio vertoond werd. Het doel van de campagne was om jongeren trots te maken op het reizen met de bus. Het filmpje moest afrekenen met het stoffige imago van de bus; de bus moest juist worden neergezet als een leuke plek, waar je gezien wilt worden. 



    Dat is bepaald geen makkelijke missie; hoe maak je iets cool dat mensen niet cool vinden? 'Wij bieden een goed product, dus we hebben dit imago niet verdiend', was de redenering van Midttrafik. Midttrafik probeerde in haar campagne nergens een realistisch beeld te scheppen, maar zette in op humor en ironie, in combinatie met een technisch goed gemaakt filmpje. Daarvoor schakelde het internationaal opererende productiebedrijf M2 en director Mark Wilkins in. Een zwaar team voor een reclamefilmpje voor een lokale Deense vervoerder, maar het resultaat mocht er wezen. 


    Succesvol

    Het filmpje werd een doorslaand succes; bijna vier miljoen mensen bekeken het filmpje op Youtube en het kreeg aandacht van media uit de hele wereld. Midttrafik won diverse internationale prijzen voor het filmpje, waaronder een Epica Award

    Voorafgaand aan de campagne had Midttrafik er bewust voor gekozen om in te zetten op houding en imago. Dat is gelukt; volgens Midttrafik had maar liefst 41% van de doelgroep na afloop van de campagne een positiever beeld van de bus. 

    De campagne was niet bedoeld om meer reizigers te trekken, maar het aantal reizigers steeg de afgelopen jaren wel, en de reizigers waren meer tevreden. Volgens Midttrafik komt dat ook doordat er hard is gewerkt aan het verbeteren van de dienstverlening. Zo volgden alle chauffeurs een speciale Fly High-training, om hun klantgerichtheid en serviceverlening te verbeteren.

    Om de campagne in 2013 door te laten werken, hield Midttrafik diverse acties en wedstrijden voor jonge klanten. Via Facebook werden deelnemers uitgedaagd om een coole reiziger te zijn. Daarmee konden ze onder andere t-shirts met het opschrift 'Jeg er den cooleste' (ik ben de coolste) winnen. De t-shirts werden erg populair. Verder hing Midttrafik abriposters op en droegen chauffeurs een button met de tekst 'Jeg er cool' (ik ben cool). 

    De passagier is cool...

    Nu, ruim twee jaar later, is er een opvolger voor het succesvolle filmpje. Midttrafik hoopt dat de doelgroep daarmee het positieve beeld dat zij na de eerste campagne hadden vasthouden, ook als hun levens veranderen doordat ze bijvoorbeeld afstuderen en gaan werken. Daarnaast zijn er in de periode tussen de campagnes weer veel jongeren bijgekomen. Ook hen wil Midttrafik graag bereiken. 

    Het nieuwe filmpje is gemaakt door hetzelfde team, in dezelfde stijl. Ditmaal staat de reiziger centraal. Het filmpje presenteert 'het fantastische gewone leven' van een busreiziger; een jongen op outlet-sneakers die bijzonder cool is. Hij reist namelijk met de bus... 



    Net als bij de vorige campagne wordt Facebook actief gebruikt om het geheel een interactief karakter te geven. In februari kunnen passagiers van Midttrafik op zoek naar geluksmunten, die op verschillende buslijnen verstopt zijn. 'Vind je geluk in de bus', is de campagneboodschap. De munten kunnen bij de chauffeur worden ingeleverd. Wat de prijs precies is, vertelt Midttrafik niet, maar ze beloven in elk geval een goede reiservaring. De hoofdpersoon uit het nieuwe Midttrafik filmpje wil met zijn geluksmuntje naar het einde van de wereld reizen. 

    Het nieuwe 'coole' filmpje was na vier dagen al bijna 80.000 keer bekeken en werd door Adweek uitgeroepen tot Ad of the Week
    Midttrafik is zich er van bewust dat een grappig filmpje niet voldoende is om de bus een goed imago te bezorgen. Fysieke verbeteringen zijn net zo goed nodig. De komende tijd wordt in alle bussen van Midttrafik gratis wifi geïnstalleerd. 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit bericht

© Copyright 2014 CROW