Vier keer groen werkt niet in Rotterdam 8 dec 2016

    Het klonk mooi; als fietsers op grote kruisingen van vier kanten groen licht zouden krijgen, zou dat de doorstroming van het fietsverkeer bevorderen. Zo wordt Rotterdam nog aantrekkelijker als fietsstad. Dat past binnen het ambitieuze fietsbeleid dat de havenstad voert.

    Maandag was het zo ver. Fietsers op de kruising van de Admiraal de Ruyterweg en de Jonker Franslaan mochten bij groen aan alle kanten doorrijden, en schuin het kruispunt oversteken. Binnen een paar minuten knalden de eerste fietsers op elkaar. De boodschappen over ‘hand uitsteken’ en ‘oogcontact zoeken’, waren niet zo goed begrepen. Het was de bedoeling dat het experiment een half jaar zou duren, maar verkeerswethouder Pex Langenberg greep na twee ongevallen in drie uur tijd in. Voortaan springen de Rotterdamse verkeerslichten weer omstebeurt op groen.

    Groningers

    ‘Domme Rotterdammers, wij Groningers kunnen het wel’, was de reactie uit Groningen. In Groningen zijn ongeveer dertig kruisingen waar fietsers van vier kanten groen krijgen. Daarmee is Groningen een van de weinige steden op de wereld waar dit systeem actief gebruikt wordt. Dat is niet alleen goed voor de verkeersdoorstroming, want er kunnen in korte tijd veel fietsers de kruising passeren, maar als het werkt zou het zelfs veiliger zijn.

    Uitleg

    Het Dagblad van het Noorden was zo vriendelijk om de Rotterdammers in dit filmpje nog eens uit te leggen hoe het moet.



    Hoe het moet? Ritsen als er fietsers van meerdere kanten komen, voorsorteren als je naar links wil en voorrang verlenen aan fietsers van rechts. Op de Groningse kruispunten lijkt anarchie te heersen, met fietsers die van alle kanten komen zonder zich te laten sorteren door verkeersregeltjes, haaientanden en verkeerslichten, maar er zijn wel degelijk ongeschreven regeltjes. En vrijwel iedereen houdt zich keurig aan deze regels. Ik ook, in de acht jaren waarin ik in Groningen woonde en regelmatig de drukke Hereweg overstak. Gewoon doen wat de anderen doen, dan leer je het snel genoeg.

    AFTG

    Waar de Rotterdammers na drie uur al moesten stoppen met het experiment, zijn de Groningers al meer dan een kwart eeuw aan hun AFTG-kruisingen (Alle Fietsers Tegelijk Groen) gewend. AFTG werd in 1989 ingevoerd op initiatief van de VVD. Ook in Enschede en Deventer zijn enkele AFTG-kruisingen. Het Fietsberaad werkte alle verkeerskundige en juridische aspecten van AFTG al eens uit in deze notitie

    Toch is AFTG ook in Groningen niet de ultieme oplossing voor veiliger kruispunten. De gemeente Groningen kondigde recent aan met informatieborden fietsers het oversteken op AFTG-kruisingen bij te brengen. De campagne richt zich vooral op mensen die de regels nog niet kennen, zoals eerstejaars studenten. Ook oudere fietsers blijken moeite te hebben met de complexiteit van AFTG-kruispunten, blijkt uit een recente studie van de Rijksuniversiteit Groningen.

    Infomatiebord

    Terug naar Rotterdam. De Rotterdammers kregen ook een informatiebord, en wel dit bord.



    Ik geef het u te doen; het bord lezen, het bord snappen en het ook nog allemaal uitvoeren, terwijl u op een druk kruispunt fietst, tussen fietsers met dezelfde opdracht. Nee, echt succesvol wordt dat niet.

    Het aanleren van nieuw gedrag kost tijd, hebben we op deze weblog al vaak geschreven. Het geplande half jaar voor dit experiment was misschien genoeg geweest om de Rotterdammers de kneepjes van het oversteken van vier kanten te leren. Volgens Radio Rijnmond wil Rotterdam eerst evalueren voordat ze verdere besluiten over de proef nemen. Zou het de Rotterdammers helpen om het experiment op een rustiger kruispunt voort te zetten?

    – Door de redactie -

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit bericht

© Copyright 2014 CROW