Met z’n allen in dezelfde file 3 aug 2017

    Op het moment waarop ik dit schrijf wordt hij aangekondigd, op het moment waarop deze blog wordt geplaatst is het ergste leed waarschijnlijk weer geleden; zwarte zaterdag is in aantocht. Op de website van de ANWB staat uitgebreid aangekondigd waar de ergste files worden verwacht, en hoe verschrikkelijk het gaat worden. En zowaar; we sluiten massaal aan in de file.

    Fileleed

    Op straat en in de supermarkt gaan de gesprekken over hoe de file het beste te vermijden is. De een vertrekt om vier uur s’nachts, de ander rijdt vertrekt juist vrijdagmiddag, sleept het gezin door een wegrestaurant met te veel friet en cola heen, en rijdt de hele dag door. Anderen weten nog een leuk weggetje door de Zwitserse bergen om de drukke passen en tunnels te vermijden, of hebben een paar extra tablets aangeschaft om te zorgen dat het ‘achterin tenminste rustig blijft’. Kortom, het zal wel meevallen, als je je erop voorbereid. Op internet zijn websites vol tips te vinden om vier uur file met een stel oververhitte, zeurende kinderen te overleven, maar het meeste komt toch neer op ‘zorg voor voldoende brandstof, eten en drinken en wat te doen voor de kinderen. Eerste hulp bij fileleed, dus.


    Bron: Wikimedia

    Hoort erbij

    Na een jaar fileleed tussen werk en huis, gaan we op weg naar de zon weer vrijwillig in de file staan. Het lijkt erbij te horen; alsof de file een onderdeel is geworden van vakantie. Gelaten schuiven we aan, als de file ondanks vertrek om vier uur in de ochtend voor ons opdoemt. En alle goede plannen en naïviteit ten spijt; files zijn niet leuk. Nooit. Voor wie met vingertjes wijst naar de sufferds die in de file gaan staan; de mens is simpelweg geen rationeel wezen. De files op zwarte zaterdag lijken daarin een beetje op de massale bezoeken aan meubelboulevards op Tweede Paasdag.

    Zwart

    Wie op een zaterdag in juli of augustus richting zonnige zuiden rijdt, kan elk jaar rekenen op files. De drukste zaterdagen worden zwarte zaterdagen genoemd. De term ‘zwarte zaterdag’ zou ontleend zijn aan de kleur die de Franse verkeersdienst Bison Futé aan files verleent; groen voor rustig tot normaal, drukke wegen krijgen oranje, zeer drukke wegen rood en zwart voor de allerdrukste wegen. Daarvan afgeleid worden iets minder drukke dagen  nog wel eens ‘rood’ genoemd; rode vrijdag valt vaak voor zwarte zaterdag. Een andere, trieste verklaring voor de naam zwarte zaterdag is een ernstig verkeersongeval nabij het Franse Beaune op zaterdag 31 juli 1982, waarbij 53 mensen om het leven kwamen.

    Massaal op weg

    Hoe ontstaat al die drukte op de weg? Ten eerste breekt halverwege juli voor veel mensen de zomervakantie aan. De scholen sluiten, de bouwvak begint, politici en hun ambtenaren zijn vrij. Dat geldt niet alleen voor Nederlanders, maar ook voor onder andere de Fransen en Duitsers. Voor veel van hen geldt; zodra ze vrij zijn, stappen ze in de auto naar hun vakantiebestemming.
    Ten tweede worden veel vakantieaccommodaties verhuurd van zaterdag tot zaterdag. Dat betekent dat we bij voorkeur zaterdag op onze bestemming arriveren, want niemand wil een dag missen van zijn duurbetaalde vakantiehuisje of huurtent. Het is een bekend stereotype beeld dat Nederlanders zuinig zouden zijn maar als het om vakantieaccomodaties gaat verkiezen ook de andere Europeanen de file boven een dag van hun duurbetaalde accommodatie missen.
    Daarnaast vertrekken veel automobilisten ook nog eens met een caravan of vouwwagen achter de auto; daardoor kunnen ze geen maximumsnelheid rijden, en wordt het verkeer wat onoverzichtelijker. De Europese wegen zijn niet berekend op deze toeloop, slibben hopeloos dicht.

    Doe niet wat de massa doet

    Bestaat er een oplossing voor de zwarte zaterdag? De simpelste oplossing is natuurlijk om niet op zwarte zaterdag te gaan rijden. De meeste mensen kiezen er echter voor om te doen wat de massa doet. Wie er toch niet onder uit kan om op juist deze zaterdagen in de auto te stappen, blijkt er baat bij te hebben om tijdens de reis juist te doen wat anderen niet doen. Waar alle vakantiegangers de file voor willen zijn, en met hun vroege vertrek in Frankrijk vastlopen, blijkt achter de file aan rijden de oplossing. Wie om vier uur s’middags vertrekt heeft het minste last van files.


    Bron: Wikimedia

    Speeltuin!

    Ook op kleinere schaal werkt het om tegen kuddegedrag in te gaan; zo tipt deze reisblog om niet op de standaard pauzetijden te stoppen, maar juist daarbuiten. Wie om elf uur of juist om half twee gaat lunchen zal waarschijnlijk een veel rustiger parkeerplaats aantreffen. Ook brachten bloggers op deze site de leukste parkeerplaatsen in kaart, zodat kinderen een uurtje kunnen ravotten voordat ze de volgende file in moeten.  

    Trein of vliegtuig?

    Een ander alternatief; ga niet met de auto, maar met het vliegtuig of de trein. Dat klinkt plausibel, maar dat is het niet. In de afgelopen meivakantie rees de drukte op Schiphol de pan uit, stonden mensen uren in de rij en misten veel reizigers hun vliegtuig. Schiphol heeft daarom een druktethermometer ontwikkelt om reizigers te waarschuwen voor de drukste dagen. De trein is weliswaar een relaxt alternatief, maar dient bij voorkeur ver vooruit geboekt te worden. Wie nu nog een ticket voor een TGV naar het Franse zuiden weet te veroveren, is minstens drie keer zoveel kwijt als voor een ticket dat drie maanden voor vertrek werd geboekt. 

    Of uw redacteur nog aansluit in de file? Nee, die vertrekt naar de rustige uithoeken van de Britse en Ierse kust. De nachtboot naar Engeland zorgt al jaren voor een relaxte reis en uitgerust aankomen. Sssst, niet verder vertellen, hè?

    -Door de redactie-

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit bericht

© Copyright 2014 CROW