Uber vervangt auto/ov 29 apr 2015

    Is het een taxiservice? Is het ov? Is het nu echt illegaal? Het laatste woord over Uber is nog niet gezegd. Recent deed de Inspectie voor Leefomgeving en Transport een inval bij de Amsterdamse vestiging van het bedrijf om een indruk te krijgen van de omvang van Uber in Nederland. Maar wat betekenen de mogelijkheden van de naar eigen zeggen goedkope mobiliteitsservice? Is Uber een alternatief voor de auto?

    Het idee voor Uber ontstond toen Travis Kalanick in 2008 zonder succes een taxi probeerde te vinden in Parijs. Een jaar later startte hij samen met Garett Camp het bedrijfje in San Francisco, toen nog UberCab geheten. Inmiddels is Uber gevestigd in 55 landen en meer dan 200 steden. Voor de duidelijkheid; Uber ziet zichzelf niet al een bedrijf in mobiliteit, maar als een technologiebedrijf. Uber maakt apps en andere software waarmee het onder andere voor particulieren mogelijk is om met hun privĂ©-auto betaalde ritten aan te bieden. Deze dienst, UberPOP geheten, is veruit de bekendste dienst van Uber. Maar het bedrijf biedt meer diensten, zoals UberBlack, een taxidienst met limousines.

    Travis Kalanick (bron: Wikipedia)

    Travis Kalanick (bron: Wikipedia)


    Sinds de zomer van 2014 is het in Nederland mogelijk om met de app ritten te reserveren. In de eerste instantie opperde minister Kamp dat hij de wet wel wilde aanpassen om de diensten van Uber mogelijk te maken. De taxiwereld stond op haar achterste benen; Uber zou zorgen voor oneerlijke concurrentie doordat de chauffeurs van Uber tegen veel lagere tarieven en zonder taxivergunning rijden. Een ritje met UberPOP kost een euro instaptarief, en daarna 1,10 euro per kilometer en 20 cent per minuut. Van de opbrengst gaat twintig procent naar Uber. De Inspectie Leefomgeving en Transport vond dat Uber zich aan dezelfde regels moest houden als de taxibedrijven en dreigde met een dwangsom voor particulieren die toch voor UberPOP bleven rijden. Volgens Uber gaat het hier echter niet om een taxidienst, maar om het betaald meerijden met particulieren, oftewel georganiseerd liften. 

    Op pad met Uber 

    Hoe werkt het nou? Wie Uber wil gebruiken, installeert de app op zijn of haar smartphone en boekt een rit. Via de GPS van de telefoon wordt de positie bepaald en wordt de gebruiker automatisch gekoppeld aan de dichtstbijzijnde chauffeur. Betalen gaat via gekoppelde PayPAL- of creditcardgegevens. De chauffeurs zijn minstens 21, hebben minstens een jaar rijervaring en moeten onder andere een verklaring omtrent gedrag laten zien voordat ze voor Uber mogen werken. Ook de auto's moeten aan een aantal voorwaarden voldoen. Na afloop van de rit mag de klant de chauffeur beoordelen met maximaal vijf sterren. 

    Na de eerste maanden Uber in Nederland deed Accenture in opdracht van Uber onderzoek naar onder andere de klanten van UberPOP. Voor het onderzoek werden duizend willekeurige ritten geselecteerd. Omdat Uber in die periode bijna alleen maar in en om Amsterdam reed, zijn alle onderzochte ritten daar gemaakt. De Uber-gebruiker heeft een duidelijk profiel; hij is in 80% van de gevallen man en 86% van de respondenten is tussen de twintig en de veertig jaar oud. Volgens de Gemeente Amsterdam is dit ook de categorie Amsterdammers die de meeste vervoerskilometers maakt. 

    UberPOP-gebruikers vinden betrouwbaarheid, snelheid, gemak en de kostprijs van hun rit belangrijk. Uber speelt daarop in; de auto kan snel via de smartphone geregeld worden. De voorrijdtijd is acht minuten en wordt in de praktijk in ruim vier van de vijf gevallen gehaald. Als de chauffeur voor de deur staat, krijgt de klant automatisch een berichtje. De gebruikers zijn enthousiast; meer dan 80% van hen geeft aan tevreden of zeer tevreden te zijn over hun rit. Comfort en duurzaamheid vinden de gebruikers minder belangrijk. Dat laatste is interessant, want Uber zegt wel een duurzame dienst aan te bieden. Daarover later in deze blog meer. 

    In het onderzoek is ook gekeken naar het gebruik van Uber gedurende de dag en de week. Veruit de meeste ritten worden geboekt op donderdag en vrijdag, in de namiddag en de avond. Als we dat combineren met het feit dat een flink deel van de respondenten aangeeft Uber graag voor sociale activiteiten te gebruiken, maar zakelijk voor andere vervoersopties kiest, dan dringt het beeld zich op dat Uber nogal eens wordt gebruikt voor vervoersbewegingen waarbij alcohol in het spel is. Maar, dat zijn bepaald niet de vervoersbewegingen die de Uber-gebruikers voorheen met hun eigen auto zouden hebben gedaan, maar waarschijnlijk met het openbaar vervoer of de reguliere taxi. 

    Uber-chauffeur aan het werk (bron: Wikipedia) 
    Uber-chauffeur aan het werk (bron: Wikipedia)

    Minder auto's 

    Daar wringt de schoen, want Uber claimt dat het aantal auto's in Nederland tot van acht miljoen naar drie miljoen zou kunnen dalen als iedereen zou 'Uberen'.  Overigens geeft Uber zelf bij navraag toe dat deze claim nattevingerwerk is. Uber baseert dit op het feit dat de meeste auto's het grootste gedeelte van de dag stilstaan. In Nederland zijn nooit meer dan 1,2 miljoen auto's op de weg. De productie van auto's kost enorm veel grondstoffen en energie. Als we door autodelen minder auto's zouden gaan bezitten, maakt dat inderdaad dat UberPOP bijdraagt aan duurzame mobiliteit. 

    Daarnaast biedt UberPOP de mogelijkheid om ritten te delen. Daardoor was de bezetting van UberPOP-auto's tijdens het onderzoek 1,9, exclusief de chauffeur. Dat is inderdaad hoger dan de gemiddelde autobezetting van 1,4. Daarmee is Uber duurzaam, zonder dat de gebruikers dat relevant vinden. 

    Eigen auto's 

    De claim voor drie miljoen auto's is mooi, maar is er al iemand die zijn auto de deur uit gedaan heeft, en voortaan Uber gebruikt als het ov of de fiets niet zo handig uitkomen? Nee, waarschijnlijk niet. Maar 5% van de respondenten in het onderzoek zegt voortaan liever Uber te gebruiken dan de eigen auto. De overgrote meerderheid kiest ervoor om naast het gebruik van de eigen auto vaker of minder vaak gebruik te maken van UberPOP. 

    Op de vraag naar welk type vervoer door UberPOP overbodig gemaakt wordt, konden respondenten meerdere antwoorden invullen. 61 Procent van de respondenten noemde het openbaar vervoer, terwijl 58 procent de reguliere taxi aanwees. Lopen en fietsen wordt door 39% gekozen, terwijl slechts 19% UberPOP zag als een vervanger voor de eigen auto. Toch is er nog hoop voor het ov; 18% van de Uber-ritten in het onderzoek werd gemaakt in combinatie met het ov.

    Taxichauffeurs protesteren tegen Uber (bron: Wikipedia) 
    Taxichauffeurs protesteren tegen Uber (bron: Wikipedia) 

    OV als uitdaging 

    Uber ziet zelf wel degelijk een kans in de combinatie van Uber en openbaar vervoer. Uber wil de bereikbaarheid van grote stations verbeteren en zorgen voor een fijnmazig netwerk rondom middelgrote en kleine stations. Een recente pilot waarbij klanten korting kregen op ritten die begonnen of eindigden bij een station, was volgens het bedrijf succesvol. Uber denkt het ov aantrekkelijker te kunnen maken als reizigers Uber kunnen gebruiken voor het voor- of natransport. Uber is inmiddels in gesprek met NS over nieuwe mobiliteitsconcepten.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit bericht

© Copyright 2014 CROW