Stedendriehoek krijgt mensen op de fiets 21 apr 2015

    De fietsactie Slim Schakelen van de Stedendriehoek is een groot succes geworden. Meer dan 2100 medewerkers van 153 werkgevers deden mee aan Slim Schakelen. Dat betekent dat wekelijks ongeveer 9000 autoritten in de spits voortaan op de fiets werden gemaakt. De Stedendriehoek is terecht trots op de resultaten. Hoe krijg je zoveel automobilisten op de fiets? 

    De regio Stedendriehoek, het gebied rondom Apeldoorn, Deventer en Zutphen, is een van de regio's van Beter Benutten. Eén van de acties onder de vlag van Slim Reizen Stedendriehoek is het fietsprogramma Slim Schakelen, dat in april 2014 gestart is. Medewerkers van bedrijven die aan Slim Schakelen meededen, konden met korting van 150 tot 400 euro een fiets of e-bike kopen. De korting werd pas uitgekeerd als de medewerker tot het einde van de actie in maart 2015 minstens de helft van de woon-werkritten op de fiets maakte. Van deelnemende bedrijven werd verwacht dat zij zich inspanden om fietsen binnen het bedrijf actief te promoten. 

    Gezond, goedkoop, snel en gemakkelijk 

    De resultaten zijn goed te noemen. De doelstellingen zijn met ruim 2100 deelnemers royaal gehaald. 33% Van de deelnemers heeft een gewone fiets aangeschaft, 67% koos voor een elektrische fiets. Na afloop werden alle deelnemers uitgenodigd om mee te doen aan een enquête. Een derde van hen deed daadwerkelijk mee. De belangrijkste redenen om naar het werk te fietsen, zijn: het is gezond (80%), het is goedkoop (47%), het is snel (23%) en het is makkelijk (21%). Deelnemers konden bij deze vraag twee antwoorden aanvinken. Van de deelnemers reist 79% drie of meer dagen per week in de ochtendspits naar het werk, en 68% in de avondspits. Dankzij hun overstap op de fiets is de spits dus een stuk minder druk geworden. Interessant is dat 74% van de respondenten ook privé meer is gaan fietsen door de actie. 

    Een greep uit de reacties van de respondenten: 
    • “Ik heb tot nu toe alleen maar gefietst en overweeg mijn auto te verkopen!” 
    • “Dit scheelt me flink wat brandstofkosten én ik sport zo elke dag”
    • “Je voelt je veel fitter als je met de fiets naar je werk gaat. En als je thuiskomt na het fietsen heb je het hoofd weer helemaal leeg. Door dit project ben ik over de streep gegaan om de auto te laten staan” 
    • “Leuke verrassing die € 200. Vanmiddag weer fluitend naar huis. Weer of geen weer, voor mij schijnt het zonnetje” 
    • “Zo’n financieel duwtje in de rug (bovenop de trapondersteuning) is een goede motivatie om op de fiets te gaan” 

    Werkgevers 

    Ook voor werkgevers bood Slim Schakelen aantrekkelijke kansen. Als zij meededen aan de actie, moesten ze fietsen actief promoten. Een aantal bedrijven op de Handelskade in Deventer nam bijvoorbeeld het initiatief om een flexibele pool van huurauto's te creëren. Zo konden eigen medewerkers ‘gewoon' met fiets en het ov naar de zaak toe kunnen komen, en een auto gebruiken als dit voor hun werk noodzakelijk was. 

    Voor het Gelre ziekenhuis Apeldoorn kwam de fietsactie als geroepen. De parkeergarage voor het personeel was geregeld overvol. “Daarom droegen wij de fietsactie actief uit naar onze medewerkers”, vertelt manager Hotel Marcel van Walraven van het ziekenhuis. Het ziekenhuis voerde bovendien betaald parkeren in. “Meer dan 230 medewerkers deden aan de fietsactie mee, waardoor er nu weer bijna honderd parkeerplekken vrij zijn. Als werkgever zijn we er uiteraard bovendien blij mee als medewerkers meer bewegen en dus gezonder zijn en minder zullen verzuimen.” 

    Hoe werkt het nou? 

    Wat is het geheim van de Stedendriehoek? In Slim Schakelen zijn een aantal aspecten aan te wijzen die zeker hebben bijgedragen aan het succes van de campagne. Om te beginnen heeft het campagneteam vanaf de start de media opgezocht. Ze merkten dat een artikel op de voorkant van een goed gelezen lokale krant veel impact had. Dat zorgde niet alleen voor veel bekendheid van de actie, maar het zorgde ook voor belangstelling bij werkgevers en werknemers. 



    Wie waren de doelgroep van de actie? Veel deelnemers van de actie zullen wel eens eerder aan fietsen hebben gedacht. Het zijn mensen die zich realiseren dat fietsen gezond en leuk is. Maar het zijn misschien ook mensen die een duwtje nodig hadden om hun gedrag ook daadwerkelijk te veranderen [http://kpvv-reisgedrag.blogspot.nl/2013/08/staat-jouw-doelgroep-open-voor.html]. Welke ' beren op de weg' de deelnemers aan Slim Schakelen voorafgaand aan de campagne zagen is niet bekend, maar er zijn genoeg redenen te bedenken. Een van die redenen zou de hoge kostprijs van een goede fiets of een e-bike kunnen zijn. De actie speelt een beetje in op de 'Hollandse koopmansgeest'. Een financieel lokkertje werkt blijkbaar, ook al moeten we ons best doen om het te krijgen. 

    Hetzelfde principe lijkt op te gaan voor werkgevers. Het Gelre ziekenhuis zat al met een parkeerprobleem, en haakte daardoor makkelijk aan bij Slim Schakelen. Immers, de campagne bood een eenvoudige oplossing voor hun probleem en daardoor was het voor het ziekenhuis extra aantrekkelijk om aan te haken en haar werknemers te motiveren mee te doen. 

    Een andere element dat bijdroeg aan het succes van de campagne is de duur. Op deze blog is al eens besproken hoe lang het duurt om een gedragsverandering te bewerkstelligen. De ontwerpers van de campagne realiseerden zich waarschijnlijk dat ze, als ze echt gedrag wilden veranderen, ze de deelnemers voor langere tijd aan zich moesten binden. Maar dat levert ook echt resultaat op; het fietsen lijkt ook buiten werktijd 'ingesleten' te zijn. 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit bericht

© Copyright 2014 CROW