Praktische informatie
Uitgever: |
Tref-ik Verkeersadvies |
Contactpersoon: |
Heleen Munneke, info@tref-ik.com, 06-42322212 |
Jaar: |
2017 |
Kosten: |
Afhankelijk van situatie |
Verschijningsvorm
De scootmobielcursus bestaat bij voorkeur uit drie onderdelen: een theorie gedeelte (interactieve les), een praktijkgedeelte op een besloten parcours om het voertuig goed te leren besturen en bedienen in verschillende situaties en tot slot een praktijkdeel op de openbare weg.
Korte karakteristiek
Het theorie gedeelte bestaat uit het opfrissen van bestaande verkeersregels aangevuld met specifieke verkeersregels die van belang zijn bij het besturen van een scootmobiel. Naast de regels wordt er aandacht besteed aan zichtbaarheid met een scootmobiel, plaats op de weg, bagage meenemen etc..
Tijdens de praktijk oefeningen wordt er zowel op het oefenparcours geoefend als op de openbare weg. Onderdelen van het oefenparcours zijn voornamelijk gericht op behendigheid en vertrouwen. Onderdelen van het gedeelte op de openbare weg zijn onder andere gericht op gebruik van de scootmobiel voor het winkelen, het veilig nemen van op en afritten, plaats op de weg en passende snelheid.
Methodiek
Praktijkervaring is extreem belangrijk voor het veilig kunnen deelnemen aan het verkeer. Scootmobielgebruikers krijgen vaak ongewild te maken met het gebruik van dit vervoersmiddel. Hun lichamelijke beperkingen maakt dat dit nog vaak de enige manier is om zelfstandig mobiel te blijven voor deelname aan de maatschappij.
Inzetbaarheid & gebruiksvoorwaarden
Het totale programma inclusief de benadering en werving van deelnemers wordt door Tref-ik ontzorgd. Denk hierbij aan benaderen deelnemers, oefenlocatie, theorielokaal, oefenparcours, certificaten etc..
Evaluatieonderzoek
http://www.blikopnieuws.nl/nieuws/246108/meer-doden-onder-scootmobielgebruikers.html
• De behoefte onder senioren met betrekking tot hun belemmeringen bij het gebruik van hun (gehandicapten-
)voertuig, bekendheid met het aanbod aan rijvaardigheidstrainingen en hun behoefte aan ondersteuning
[rapport ‘Onderzoek kwetsbare verkeersdeelnemers (senioren), Kien, dec. 2009’];
• Het aanbod van scootmobielcursussen en de behoefte aan een uniforme basiscursus onder gemeenten,
scootmobielleveranciers en ander relevante personen en organisaties [rapport ‘Onderzoek Kwetsbare
verkeersdeelnemers B. (scootmobieltrainingen)’, Kien, dec. 2009’];
• Het aanbod van rijvaardigheidstrainingen onder rij-/verkeersscholen en andere relevante personen en
organisaties [rapport ‘Onderzoek Kwetsbare verkeersdeelnemers C. (rijvaardigheidstrainingen)’, Kien, dec.
2009];
• De mogelijke vorm van een OV- kennismakingspakket [rapport ‘Kwetsbare verkeersdeelnemers senioren:
OV Kennismakingspakket, dec. 2009].