Nederland heeft weer zuinigste auto’s van Europa 13 okt 2016

    De gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe auto’s in Nederland is voor de derde keer de laagste van Europa. Dat gaat mogelijk veranderen door nieuwe bijtellingsregels.

    Uit de nieuwste uitgave Mobiliteit in Cijfers van BOVAG en RAI Vereniging blijkt dat de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe auto’s in Nederland vorig jaar slechts 101 gram per kilometer was. Daarmee is Nederland voor het derde jaar op rij koploper in Europa, terwijl België tot de Europese middenmoot behoort en Duitsland onderaan staat. De Nederlandse cijfers tonen het grote effect van de fiscale veranderingen per 1 januari. In het lopende jaar 2016 ligt de gemiddelde CO2-uitstoot op 110 gram per kilometer.

    Bijtelling

    Voor zeer zuinige auto’s die in 2015 op kenteken werden gezet, golden nog bijtellingstarieven van zeven of veertien procent, waarvan de leaserijder tot maximaal vijf jaar na registratiedatum gebruik mag maken. Veel van deze auto’s werden pas in de loop van 2016 geleverd, maar staan dus wel geregistreerd in 2015. Naast vier procent bijtelling voor vol-elektrische auto’s, geldt in 2016 voor de allerzuinigste modellen een bijtellingstarief van vijftien procent en voor minder zuinige auto’s 21 of 25 procent.
    Vanaf 2017 zijn er nog maar twee bijtellingstarieven: vier procent voor volledig elektrische auto’s en 22 procent voor alle overige modellen. Naar verwachting zal de verkoop van auto’s die nu nog voor vijftien procent bijtelling in aanmerking komen eind 2016 flink stijgen.

    101 Gram

    Sinds 2010 is de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe auto’s in Nederland gedaald van 136 gram naar 101 gram per kilometer in 2015. Portugal, Denemarken en Griekenland deelden de tweede plek met gemiddeld 106 gram. Na afschaffing van de grote fiscale voordelen is de vraag of Nederland dit jaar überhaupt nog een plek in de Europese top-3 gaat innemen. België scoorde met 133 gram CO2 per kilometer in 2010 nog beter dan Nederland, maar was afgelopen jaar met 118 gram slechts een middenmoter. De Duitsers scoorden 151 gram in 2010 en stonden ook in 2015 onderaan in de ranglijst met gemiddeld 128 gram CO2 per kilometer. Alleen een aantal Oost-Europese en Baltische staten scoren slechter dan Duitsland.

    Mobiliteit in Cijfers

    Mobiliteit in Cijfers 2016-2017 is een uitgave van de Stichting BOVAG-RAI Mobiliteit. Het geeft informatie over het bezit en gebruik van personen- en bedrijfsauto’s, registraties, onderhoud, file-ontwikkeling, duurzaamheid, en de fiscale en economische betekenis van de voertuigsector.

     

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit bericht

© Copyright 2014 CROW