Waar gaat de zelfrijdende auto heen? 16 okt 2015

    Dat de zelfrijdende auto er komt, is bijna zeker, maar wat betekent dat voor ons? Leunen we straks met een goed glas wijn achterover terwijl de auto ons veilig thuisbrengt? Of kunnen we dat glas wijn beter bewaren totdat we de auto veilig voor ons huis geparkeerd hebben? Het is zeker dat de zelfrijdende auto een flinke verandering in onze samenleving gaat veroorzaken.
     

    Vier scenario’s

    Om de invloed die de zelfrijdende auto op ons zou kunnen hebben in kaart te brengen, heeft het KiM (Kennisinstituut voor Mobiliteit) vier scenario’s ontwikkeld. In deze scenario’s wordt niet alleen een blik op de toekomst gegund, maar wordt vooral duidelijk dat er nog heel veel vragen zijn over de zelfrijdende auto.
     

    Zelf rijden

    De scenario’s zijn gebaseerd op twee factoren. De eerste vraag gaat over de mate waarin de auto’s zelf kunnen rijden. Twee scenario’s gaan uit van een auto die ons automatisch van deur tot deur brengt, terwijl in de andere twee scenario’s wordt gewerkt met een auto die zelf kan rijden op de snelweg, maar waar we in de bebouwde kom de handen weer aan het stuur moeten houden.
     

    Deelauto’s

    De tweede factor in de scenario’s is de mate waarin we auto’s gaan delen. De deelauto wint de laatste jaren langzaam aan populariteit. In twee scenario’s zet die trend door; auto’s worden een soort collectief bezit en wie er eentje nodig heeft, kan die boeken. De andere twee scenario’s zijn terughoudender; een flink deel van de mensen blijft hechten aan een eigen auto, en is trots op de glanzende zelfrijdende bolide voor de deur.
     

    Fietsen en ov

    Vervolgens is per scenario uitgewerkt wat het effect zou zijn op zaken als gedrag, sociale inclusie, ruimtegebruik en milieu. Blijft er wel plaats voor fietsen en openbaar vervoer naast de zelfrijdende auto? Of stappen we op de dikke lijnen in een zelfrijdende tram?
     

    Grote verschillen

    De verschillen tussen de scenario’s zijn groot. Zo zouden volledig zelfrijdende voertuigen het vervoer voor mensen met een beperking flink kunnen vergemakkelijken, terwijl daar bij een gedeeltelijk zelfrijdende auto niet veel in veranderd. Voor de fiets blijft alleen een grote rol over in het scenario waarin auto’s beperkt zelfrijdend zijn en gedeeld worden.
     

    Snellere paarden

    Uit het goed leesbare rapport blijkt in elk geval dat er nog veel vragen zijn over de zelfrijdende auto. De ontwikkelingen kunnen nog alle kanten op. In het voorwoord wordt niet voor niets autofabrikant Henry Ford aangehaald: “If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.”

    Lees hier het rapport 'Chauffeur aan het stuur?'

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit bericht

© Copyright 2014 CROW