Nudge voorkomt verkeersdoden 22 nov 2017

    Het Britse BIT voorkomt met een paar ingrepen in de communicatie van de politie verkeersdoden. Daarnaast zijn de kosten voor justitie flink gedaald.

    Op 17 augustus 1896 liep Bridget Driscoll, een 44-jarige huisvrouw uit Croydon, naar een volksdansshow in Crystal Palace. Onderweg werd ze geraakt door een auto. Ze stierf een paar minuten later aan haar verwondingen en werd de eerste voetganger in het Verenigd Koninkrijk die werd gedood door een gemotoriseerd voertuig. Bij het gerechtelijk onderzoek zei lijkschouwer William Percy Morrison dat hij hoopte dat er nooit meer zoiets zou gebeuren.

    1,25 miljoen doden

    Meer dan een eeuw later worden jaarlijks meer dan 1,25 miljoen mensen gedood bij verkeersongelukken. In het Verenigd Koninkrijk, waar wegen over het algemeen als veilig worden beschouwd, sterven per dag gemiddeld vijf mensen bij verkeersongevallen.

    Verkeersovertredingen

    Het Britse BIT (Behaviour Insight Team) bedacht dat inzicht in de oorzaken van dodelijke verkeersongevallen de sleutel zou kunnen zijn tot het verbeteren van de verkeersveiligheid. In samenwerking met de East Sussex County Council, waarbij gebruik werd gemaakt van geavanceerde gegevenswetenschapstechnieken om gegevens uit meer dan een decennium te analyseren, ontdekte het BIT-team dat tien procent van alle botsingen en zeven procent van de verkeersongevallen die resulteren in een dood of ernstig letsel, zijn veroorzaakt door mensen die minstens één snelheidsovertreding maakten.

    Gevaarlijk en te hard

    Ondanks alle waarschuwingen blijft een deel van de automobilisten te hard en gevaarlijkl rijden. Deze overtredingen brengen niet alleen grote risico’s met zich mee, maar creëren ook kosten, vooral wanneer chauffeurs vervolgd moeten worden wegens het niet betalen van boetes.

    Twee nudges

    In 2015 hebben heeft het Britse BIT samengewerkt met de West Midlands Police om het probleem van gevaarlijk rijden aan te pakken. Het BIT heeft twee aanpassingen gedaan aan de bestaande communicatie van de politie:

    * Door het vereenvoudigen van de communicatie per brief is het voor bestuurders makkelijker om aan een sanctie te voldoen.
    * Op overtuigende wijze chauffeurs wijzen op de legitimiteit van snelheidslimieten, zodat ze minder snel recidiveren; uitleggen waarom snelheidslimieten bestaan en wijzen op de grote risico’s van het overtreden van snelheidslimieten.

    Resultaat

    Het BIT voerde negentien weken een geclusterde, gerandomiseerde controlestudie met een groep van 15.346 bestuurders die eerder in de fout waren gegaan uit. Daaruit bleek dat de interventie de kans op recidive binnen zes maanden met twintig procent verkleinde.
    Daarnaast waren bestuurders die de fout in gingen sneller geneigd om de boete te betalen. Het aantal wanbetalers waar verdere vervolging voor nodig was, daalde met 41, 3 procent. Het BIT en de politie schatten dat de interventie  alleen al in de West Midlands het strafrechtsysteem anderhalf miljoen pond per jaar zal besparen, en dat het aantal gewonden of doden op onze wegen zal verminderen.

    Dit experiment won deze zomer de eerste plaats won in de categorie 'Nudge for Good' van Nudge Awards.

    Lees alle recente resultaten van het Britse BIT in dit rapport.
     

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit bericht

© Copyright 2014 CROW