Automobilisten moeite met technische snufjes autobestuurders 8 nov 2017

    Moderne auto’s zijn uitgerust met snufjes om veiliger en efficienter te rijden. Automobilisten maken er echter weinig gebruik van.

    Rijtaakondersteunende systemen in auto’s zouden een belangrijke rol moeten spelen in het verbeteren van de doorstroming op de weg en het terugdringen van het aantal verkeersslachtoffers. Uit onderzoek van Connecting Mobility in samenwerking met RAI Vereniging en Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) blijkt echter dat de mogelijkheden van deze systemen onvoldoende wordt benut. Automobilisten maken er maar weinig gebruik van en weten vaak niet met welke technologie hun auto is uitgerust.

    ADAS

    De afgelopen worden nieuwe auto’s uitgerust met steeds meer slimme systemen, zoals Lane Departure Warning, Emergency Brake of Adaptive Cruise Control. Deze systemen zorgen ervoor dat auto’s steeds meer zelf kunnen rijden, maar vooral gevaarlijke situaties tijdig herkennen en ingrijpen. Er zijn inmiddels zo’n vijftig systemen, ook wel Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) genoemd, op de markt, waarvan cruise control en navigatie de bekendste zijn.

    Standaard pakket

    Uit onderzoek van verkeerspsycholoog Ilse Harms, Connecting Mobility, onder 1.355 zakelijk rijders blijkt dat deze systemen nog maar weinig worden gebruikt. Harms: “De ondervraagde automobilisten weten vaak niet met welke technologie hun auto is uitgerust, hebben de technologie niet bewust aangeschaft (de systemen zitten standaard in het pakket) of hebben onvoldoende instructies gehad. Tegelijkertijd blijkt dat de mensen die weten welke systemen er in hun auto zitten en er bekend mee zijn, deze eerder aanzetten en gebruiken.”

    Waarschuwen of ingrijpen

    Uit het onderzoek kwam ook naar voren dat de naamgeving van systemen niet altijd overeenkomt met wat mensen denken dat het systeem doet. Bovendien hanteren verschillende automerken verschillende namen voor dezelfde functionaliteit. Er blijkt een groot verschil te zitten tussen wat de ondervraagden dachten dat een systeem doet, ten opzichte van wat het systeem daadwerkelijk doet. In de verschillende namen kwam bijvoorbeeld geen onderscheid naar voren tussen systemen die alleen waarschuwen (bijvoorbeeld bij het overschrijden van de rijbaanscheiding) of ook daadwerkelijk ingrijpen.

    Doe de test: Herken jij deze rijhulpsystemen?

    Rapport "ADAS: from owner to user"
    Samenvatting in het Engels en in het Nederlands
    Infographic

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit bericht

© Copyright 2014 CROW