Voetgangers en fietsers negeren rood licht bij brug 2 nov 2016

    Wachten tot het rode licht bij een open brug gedoofd is? Dat doen voetgangers en fietsers bijna nooit, blijkt uit een studie.

    Roodlichtnegatie bij bruggen, het niet stoppen voor rood licht, komt veel voor onder langzaam verkeer. Maar liefst 95% van de fietsers en voetgangers vertrekt al als de slagbomen net omhoog gaan en het rode licht nog brandt nadat de brug gesloten is. De kleine groep mensen die wel wacht, is vaak bezig met zijn of haar telefoon, of steekt een sigaret aan.

    22 Bruggen

    Voor deze studie door Rijkswaterstaat en de Universiteit van Utrecht zijn 22 draaiende bruggen een week lang geobserveerd vanuit de verkeerscentrale. De onderzoekers konden via de camera’s 105 brugdraaiingen waarbij langzaam verkeer aanwezig was bekijken. In deze steekproef vond bij alle draaiingen een vorm van roodlichtnegatie plaats.

    Slagboom

    Ook bij het openen van bruggen denken veel fietsers en voetgangers nog snel door te kunnen lopen of fietsen voordat de brug open is. Negen procent van hen loopt of fietst door als de bruglichten net (circa vijf seconden) branden, en 25 procent loopt of fietst nog door in de periode waarin de bruglichten branden en de slagbomen bijna omlaag gaan. Een enkele verkeersdeelnemer kruipt zelfs onder de gesloten slagbomen door.

    Vaker in steden

    Over het algemeen komt roodlichtnegatie vaker voor in stedelijke gebied dan in landelijk gebied. Ook is er meer roodlichtnegatie als er dubbele slagbomen zijn in plaats van enkele slagbomen, als het langer duurt voordat de slagbomen sluiten, of als de rood voor afsluiting-fase relatief kort is.

    Het volledige onderzoeksrapport is hier te lezen.

     

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit bericht

© Copyright 2014 CROW