Tien gouden regels voor effectieve verkeerseducatie 6 nov 2015

    In opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft ingenieursbureau Royal HaskoningDHV onderzoek gedaan naar de effectiviteit van verkeerseducatie. Het doel van het onderzoek is het bieden van handvatten voor gericht en effectief meten van de effecten van verkeerseducatie. Daarbij gaat het onderzoek er vanuit dat het meten van deze effecten niet het doel an sich is, maar een hulpmiddel om de kwaliteit van verkeerseducatieprogramma' s te verbeteren.

    Anti-sliptraining

    Verkeerseducatieprogramma's zijn er in overvloed, van kleuterprogramma's over veilig oversteken tot projecten om ouderen veilig mobiel te houden. Ooit werd gedacht dat educatie altijd wel iets opleverde; baat het niet dan schaadt het niet. Zelfs dat blijkt niet waar te zijn; van anti-sliptrainingen is bijvoorbeeld bekend dat ze juist risicovol gedrag veroorzaken. Daarom is het extra belangrijk om nauwkeurig te meten wat het effect is van de educatie.

    Tien gouden regels

    Voor het onderzoek is een inventarisatie gemaakt van bestaande effectevaluaties en de manier waarop deze zijn uitgevoerd. Op basis van de kenmerken en resultaten van deze evaluaties zijn de ' tien gouden regels' voor effectmeting ontwikkeld. In het rapport staan de regels op heldere wijze uitgelegd, voorzien van praktische tips uit de praktijk.  

    Het meten van effecten van verkeerseducatie is gratis te downloaden op de website van CROW.



     

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit bericht

© Copyright 2014 CROW